Wat doet een Community Manager?
Communitymanagers helpen bij het opzetten, laten groeien en beheren van online communities van bedrijven of merken. Ze gebruiken analysetools en monitoren sociale mediakanalen, online forums of blogs. Een communitymanager probeert vast te stellen wat er wordt gezegd over het bedrijf of het merk waarvoor ze werken en gaat met klanten of fans in gesprek via verkooppunten, waaronder sociale media of live-evenementen, om zo het bewustzijn en de merkloyaliteit te vergroten.
Communitymanagers zetten sociale media- of communicatiecampagnes op en implementeren deze om ze af te stemmen op de marketingstrategieën van een bedrijf. Ze zijn verantwoordelijk voor het leveren van boeiende tekst-, beeld- en video-inhoud voor de sociale media-accounts van een bedrijf en voor het op een beleefde, efficiënte en tijdige manier reageren op reacties en vragen van klanten. Communitymanagers organiseren ook speciale evenementen die de community van het merk versterken en de bekendheid ervan vergroten en nemen hieraan deel. Communitymanagers zijn ook op de hoogte van trends in digitale technologie. Ze beschikken over een bachelordiploma op relevante gebieden, zoals communicatie of marketing, met de nadruk op beheer van sociale media, verkoop en marketing.
Salarissen voor Community Manager in de buurt van Nederland
Gemiddeld basissalaris
Loopbaanpad: Community Manager worden
Lees hoe u Community Manager kunt worden, welke vaardigheden en opleiding u nodig heeft om te slagen en welk salaris u kunt verwachten bij elke stap op uw loopbaanpad.
Verdeling van het aantal jaren aan ervaring
Sollicitatiegesprekken voor Community Manager
Veelgestelde vragen over de rollen en verantwoordelijkheden van de functie Community Manager
Als u werkt als Community Manager, zijn Redigeren, Leiderschap en Engelse taal de meest voorkomende vaardigheden die u nodig heeft om uw werk uit te voeren en voor een succesvolle loopbaan.
- vastgoedbeheerder (M/V/X)
- manager (M/V/X)
- verhuurmakelaar (M/V/X)
- winkelmanager (M/V/X)