Wat doet een Marketing Manager?

Marketingcoördinatoren assisteren de marketingafdeling bij hun initiatieven en programma's. Hun verantwoordelijkheden kunnen sterk variëren, afhankelijk van het bedrijf. Taken kunnen het volgende inhouden: het coördineren van marketing- en community-evenementen, het assisteren bij de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van e-mail-, digitale, sociale media- en contentmarketingcampagnes, het creëren van originele content en het uitvoeren van marktonderzoek.

De meeste marketingcoördinatoren hebben een bachelordiploma in marketing, reclame, bedrijfskunde of een gerelateerd vakgebied. Creativiteit is een van de belangrijkste vaardigheden voor marketingcoördinatoren en een typische marketingcoördinator heeft ook uitstekende projectmanagement- en communicatieve vaardigheden.

Wat zijn veelvoorkomende verantwoordelijkheden voor de functie Marketing Manager?
  • De initiatieven ondersteunen van de marketingafdeling bij het plannen, uitvoeren en volgen van marketingprogramma's zoals e-mail-, event-, social media- of contentmarketing
  • Onafhankelijk marketing- en community-evenementen coördineren, inclusief toezicht houden op de logistiek, registraties beheren, coördineren met leveranciers, reisschema's maken en marketingmateriaal bestellen
  • E-mailmarketingcampagnes voor producten, evenementen of content coördineren, inclusief kopiëren, plannen, testen en databasemanagement
  • Creëren, proeflezen en bewerken van teksten voor verschillende marketingkanalen, waardoor een consistente stem wordt gegarandeerd
  • Assisteren bij het ontwikkelen en managen van content en marketingprogramma's voor sociale media, waaronder blogs en public relations
  • Campagneprestaties op een doorlopende basis evalueren en controleren door het analyseren van belangrijke statistieken en het maken van uitgebreide rapporten
  • Relaties beheren met externe leveranciers om ervoor te zorgen dat marketingprogramma's van hoge kwaliteit zijn en tijdig worden uitgevoerd en om het concurrentievermogen te waarborgen
  • Marktonderzoek uitvoeren en trends identificeren
Wat zijn de standaardkwalificaties voor de functie Marketing Manager?
  • Bachelordiploma in de bedrijfskunde, marketing, communicatie of een gerelateerd vakgebied
  • 1-3 jaar ervaring in marketing
  • Moet beschikken over sterke organisatorische en projectmanagementvaardigheden, evenals aandacht voor detail
  • Uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden, evenals uitstekende copywriting- en proefleesvaardigheden
  • Een gedegen kennis van verschillende marketingplatforms, kanalen en best practices, waaronder sociale, digitale en e-mailmarketing
  • Moet intrinsiek gemotiveerd zijn en zelfstandig projecten vooruit kunnen helpen, taken kunnen priotiseren en deadlines kunnen halen
  • Moet beschikken over sterke analytische vaardigheden om statistieken te analyseren en rapporten te maken
  • Moet een hoog niveau van creativiteit hebben
  • Af en toe reizen kan noodzakelijk zijn
Werk/privé-balans
3,5 ★
Salarisbereik--
Carrièremogelijkheden
3,4 ★
Gem. ervaring2-4 jaar

Salarissen voor Marketing Manager in de buurt van Nederland

Gemiddeld basissalaris

€ 76.791 /jr
Exclusief compensatie in contanten
Meer analyses bekijken
Er zijn onvoldoende salarissen doorgegeven om de salarisverdeling weer te geven
Meer analyses bekijken
Door Glassdoor geschat salaris

Loopbaanpad: Marketing Manager worden

Lees hoe u Marketing Manager kunt worden, welke vaardigheden en opleiding u nodig heeft om te slagen en welk salaris u kunt verwachten bij elke stap op uw loopbaanpad.

marketing coördinator (M/V/X)
€ 41.294 per jaar
senior marketing coördinator (M/V/X)
€ 47.676 per jaar
Marketing Manager

Verdeling van het aantal jaren aan ervaring

0 - 1
35%
2 - 4
60%
5 - 7
1%
8+
4%
Exclusief jaren doorgebracht in opleiding en/of training

Sollicitatiegesprekken voor Marketing Manager

Veelgestelde vragen over de functie en verantwoordelijkheden van marketingcoördinatoren (m/v/x)

Een marketingcoördinator (m/v/x) bedenkt en ontwikkelt advertentiecampagnes die bedoeld zijn om een bedrijf, merk of product te promoten. De dagelijkse werkzaamheden van deze professional bestaan meestal uit het uitvoeren van marktonderzoek, creëren van online content, verzinnen van campagnes en ontwikkelen van merkstrategieën. Daarnaast vergadert een marketingcoördinator vaak met collega’s om samen tot mooie ideeën te komen.

Ja, de marketingwereld is razendpopulair en constant in ontwikkeling. Vooral in specifieke takken zoals socialmediamarketing en online contentmarketing stijgt het aantal vacatures voor marketingcoördinatoren. Bovendien zijn er veel verschillende soorten doorgroeimogelijkheden. De functie is vooral weggelegd voor creatievelingen met een commerciële blik.

Het gemiddelde salaris van een marketingcoördinator is € 76.791 per jaar. Ervaring en specialismen hebben meestal veel invloed op de hoogte van het inkomen. Daarnaast hangt het salaris ook af van het soort bedrijf waarvoor een coördinator aan de slag gaat. Marketingprofessionals die zich richten op de gezondheidszorg, e-commerce, software of computertechnologie verdienen meestal bovengemiddeld.

De functie van marketingcoördinator is vooral geschikt voor mensen die zowel creatief als georganiseerd zijn. Out-of-the-box denken en nieuwe wegen durven te bewandelen zijn competenties die goed van pas komen als u een succesvolle marketingcoördinator wilt worden. Daarnaast is het voor dit beroep belangrijk dat u goed kunt samenwerken en oog voor detail heeft.

Gerelateerde loopbanen

marketing (M/V/X)
€ 70.846
100% overlap van vaardigheden

Vacatures voor Marketing Manager