Hoe wordt u een Marketing Manager?
Stappen om een Marketingcoördinator (m/v/x) te worden
Een marketingcoördinator ondersteunt de marketingafdeling van een bedrijf. Ze voeren een scala aan taken uit, waaronder het uitvoeren van marktonderzoek, het creëren van content en het coördineren van community- en marketing evenementen. Ze helpen bij het maken, uitvoeren en monitoren van contentmarketing-, social media-, digitale en e-mailcampagnes. Hier zijn vijf stappen die u kunt nemen om marketingcoördinator te worden.Volg een opleiding op het gebied van marketing.
Als marketingcoördinator is het essentieel om de juiste opleiding te volgen voordat u aan uw carrière begint. Op MBO 4-niveau worden verschillende studies aangeboden die gericht zijn op marketing. De bekendste is de opleiding Marketing & Communication Specialist. Er zijn tevens verschillende HBO-opleidingen in de richting van marketing te vinden zoals Commerciële Economie en Marketing Management. Daarnaast kunt u ook lessen volgen op het gebied van statistiek, economie en gedrag zodat u beter leert begrijpen waarin u moet uitblinken om uw carrière succesvol te maken. Vaak moet u tijdens een opleiding ook stagelopen, wat handig is bij de volgende stap.
Doe werkervaring op om vaardigheden op het gebied van projectmanagement en marketing op te doen.
Werkervaring voor de functie van marketingcoördinator kan afkomstig zijn uit aanverwante sectoren, waaronder sales en projectmanagement. U kunt dit soort ervaring opdoen via startersfuncties en stages. Hoewel u met een gerelateerde opleiding al in aanmerking komt voor een rol als marketingcoördinator, is het nodig om echte werkervaring op te doen om succesvol te worden in dit beroep.
Vaardigheden waarin een goede marketingcoördinator moet uitblinken, zijn onder meer creativiteit, communicatie, sterke project- en timemanagement vaardigheden en snel beslissingen kunnen maken. Als marketingcoördinator moet u campagnes maken en onderhouden, vergaderingen coördineren, bijgewerkte marketinginformatie en trendrapporten verzamelen en onderhouden, vergaderingen bijwonen en marketing trends volgen. Door deze vaardigheden op te doen in gerelateerde werkervaring, kunt u een betere marketingcoördinator worden.
Behaal certificaten.
Certificeringen zijn meestal niet nodig als marketingcoördinator, aangezien u voor de meeste functies een gerelateerde afgeronde opleiding op zak moet hebben. Er zijn wel bepaalde certificeringen die u kunnen helpen om uit te blinken in uw carrière en die u zo een voorsprong op de concurrentie kunnen bieden bij het solliciteren naar nieuwe banen. Twee voorbeelden van zulke certificeringen:
Google Analytics. Deze certificering is online beschikbaar en kan worden behaald om u te helpen bij het volgen en bewaken van digitale marketingstrategieën. U moet voor deze certificering jaarlijks een examen afleggen.
Certified Digital Marketing Professional Dit is een van ’s werelds meest erkende marketing certificaten. Tijdens de opleidingen worden alle aspecten van Digital Marketing behandeld, zoals SEO, e-mailmarketing, YouTube & Display, mobile marketing, social media marketing en Google Ads.
Vind een baan als marketingcoördinator.
Met uw opleiding, cursussen en praktijkervaring op zak kunt u beginnen met solliciteren naar een vacature voor marketingcoördinator. De eerste stap is het maken van een begeleidende brief voor elke functie waarop u solliciteert en aangeven waarom u de functie wilt. Werk uw CV bij met uw hoogst genoten opleidingen en benadruk uw relevante werkervaring, nuttige vaardigheden en al het andere waarvan u denkt dat het u waardevol maakt als werknemer.
Vervolg uw opleiding met bijvoorbeeld een Masters in marketing.
Nadat u als marketingcoördinator hebt gewerkt, wilt u misschien uw opleiding voortzetten om verder te komen in het veld. Een master in marketing kan in uw voordeel werken en u helpen om op te vallen bij het solliciteren naar toekomstige marketingcoördinator vacatures. U kunt kiezen uit verschillende masters, bijvoorbeeld deze 1-jarige, Engelstalige masters:
Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Marketing aan de Radboud Universiteit Tijdens deze masters leert u de belangrijkste ins en outs van marketing. Denk aan data mining, social media en SEO. U kunt zich specialiseren in bijvoorbeeld merk- en productmanagement of in digital marketing & analytics. Ook leert u hoe u duurzame relaties creëert met klanten, bedrijven en stakeholders.
Loopbaanpad: Marketing Manager worden
marketing coördinator (M/V/X)
senior marketing coördinator (M/V/X)
lead marketing coördinator (M/V/X)
Salaristraject
Loopbaanpad: Marketing Manager worden
Bijdragen aan Glassdoor
Alle relevante informatie die u toevoegt, helpt anderen met het vinden van een leuke baan of bedrijf.Gerelateerde loopbanen in de volgende branche: Marketing
Geïnteresseerd in andere loopbanen in de volgende branche: Marketing? Hieronder vindt u beroepen die veel affiniteit hebben met de vaardigheden voor een Marketing Manager. Ontdek enkele van de meest voorkomende loopbaanovergangen voor een Marketing Manager, evenals overlappende vaardigheden.