Hoe wordt u een OFFICE SPECIALIST?
Stappen om een Administratief Medewerker (m/v/x) te worden
Een administratief medewerker is verantwoordelijk voor administratieve taken. Denk hierbij aan het coördineren van agenda's, het verzenden van e-mails, het ontvangen van telefoontjes, het voorbereiden van grote presentaties en vergaderingen, het maken van aantekeningen tijdens vergaderingen en andere gerelateerde taken. Hier zijn vier stappen om administratief medewerker te worden.Volg een opleiding of cursus.
Voor administratief medewerkers wordt vaak om een afgeronde MBO-opleiding gevraagd. Het niveau van de MBO-opleiding is afhankelijk van de werkzaamheden die u gaat verrichten. Er zijn bedrijven die een MBO-diploma niveau 2 voldoende vinden, maar soms wordt er gevraagd om niveau 3 of 4.
U hoeft ook niet altijd specifiek een opleiding tot administratief medewerker gevolgd te hebben. Het kan u wel voorrang geven op andere kandidaten tijdens sollicitaties. Wanneer u een MBO-opleiding in een ander vakgebied heeft afgerond, dan is het ook mogelijk om een cursus van zes maanden te volgen waarin u de basistaken voor een administratief medewerker leert. Soms zijn bedrijven bereid om tijd te investeren in uw leerproces.
Administratief medewerkers moeten voor vrijwel alle functies kennis hebben van Microsoft Office. Programma's als Word en Excel zult u dagelijks gebruiken. Ook is het vaak een eis dat u foutloos Nederlands schrijft en kennis hebt van de Engelse taal.
Vind een baan op instapniveau en doe relevante werkervaring op.
Nadat u de nodige opleidingen heeft gevolgd, kunt u beginnen met solliciteren naar een baan als administratief medewerker op instapniveau. Maak een CV waarin u uw hoogste opleidingsniveau benoemt en uw eventuele relevante werkervaring. Bereid een aantal vragen voor zodat u mondig overkomt. Veel voorkomende vragen tijdens een sollicitatiegesprek voor een administratief medewerker zijn:
- Hoe organiseert u uw dagelijkse werk om uw tijd te maximaliseren?
- Hoe heeft u uw timemanagement vaardigheden verbeterd?
- Wat is een belangrijk doel dat u het afgelopen jaar heeft bereikt?
Werkgevers zijn op zoek naar potentiële werknemers met de volgende eigenschappen:
- Uitstekende communicatieve vaardigheden
- Aandacht voor detail
- De capaciteit om tijd efficiënt te beheren
- Het vermogen om professionele relaties aan te gaan en te onderhouden
- Het beschikken over een goed probleemoplossend vermogen
- Het vermogen om snel te leren
Werk aan uw persoonlijke vaardigheden
Om een succesvolle carrière als administratief medewerker te beginnen, komt het van pas dat u goed bent in de volgende vaardigheden:
Organiseren: Een administratief medewerker heeft een uitgebreid takenpakket. Werkzaamheden wisselen razendsnel met elkaar af omdat ze vaak maar kort van duur zijn. Een goed organisatievermogen is daarom een heel belangrijke competentie. Samenwerken: U zult dagelijks met veel mensen moeten samenwerken, u ontvangt klanten en voert ondersteunde taken uit voor een manager. Dit soort werkzaamheden gebeuren meestal in overleg met een of meerdere personen. Nauwkeurigheid: Het is uw taak om de administratie helemaal in orde te houden. Een klein foutje op een factuur of een verkeerd geplande afspraak kan voor veel extra en onnodig werk zorgen. Daarom moet u eraan gewend zijn om heel nauwkeurig te werken. Klantvriendelijkheid: In de rol van secretaresse, receptionist of telefonist komt u dagelijks met klanten en bezoekers in contact. Dit betekent dat u er representatief uit moet zien en gasten op een vriendelijke manier kunt ontvangen. Multitasking: Als administratief medewerker bestaan uw werkzaamheden uit veel verschillende taken. U moet mensen vriendelijk te woord kunnen staan aan de telefoon en tegelijkertijd gegevens invoeren in een computersysteem. U werkt met boekhoudprogramma’s en bestelt kantoorartikelen. De werkzaamheden zijn steeds anders en u moet veel kunnen schakelen tussen al deze verschillende taken.
Doe een vervolgopleiding.
Als u uw carrière als administratief medewerker wilt voortzetten, kan het helpen om een vervolgopleiding te doen. Het behalen van een associate- of bachelor-diploma kan verschillende goedbetaalde carrièremogelijkheden openen. Om uzelf waardevoller te maken voor werkgevers, specialiseert u zich in een vakgebied zoals juridische- of zorgadministratie. Sommige opleidingen bieden cursussen in kantoor- en computervaardigheden die kunnen helpen om een expert te worden op deze gebieden.
Loopbaanpad: OFFICE SPECIALIST worden
administratief medewerker (M/V/X)
senior administratief medewerker (M/V/X)
iv administratief medewerker (M/V/X)
Salaristraject
Loopbaanpad: OFFICE SPECIALIST worden
Bijdragen aan Glassdoor
Alle relevante informatie die u toevoegt, helpt anderen met het vinden van een leuke baan of bedrijf.Gerelateerde loopbanen in de volgende branche: Administratief
Geïnteresseerd in andere loopbanen in de volgende branche: Administratief? Hieronder vindt u beroepen die veel affiniteit hebben met de vaardigheden voor een OFFICE SPECIALIST. Ontdek enkele van de meest voorkomende loopbaanovergangen voor een OFFICE SPECIALIST, evenals overlappende vaardigheden.