Wat doet een PR-manager?
PR-managers plannen en leiden de productie van materialen die het imago van een werkgever of klant verbeteren. Ze ontwikkelen het bedrijfsimago en de identiteit van hun organisatie of dat van hun klant aan de hand van de verhalen die ze over hen vertellen. Ze verbeteren de merken en het imago van de organisatie of van de klant en vormen een samenhangend, gestroomlijnd bericht namens de organisatie of de klant. Ze ontwikkelen het bedrijfsimago van de organisatie of de klant en identificeren mogelijke doelgroepen waarbij wordt bepaald wat de beste manier is om die te bereiken.
PR-managers stellen een geschikte woordvoerder aan of informatiebron om vragen van de media af te handelen en klanten te helpen communiceren met het publiek op een doeltreffende manier wanneer nodig. Ze schrijven persberichten en bereiden informatie voor om de media te bereiken en voor campagnes . Ze bedenken reclame- en promotieprogramma's voor de organisatie of de klant en ze staan in voor het toewijzen van, het toezien op en het controleren van personeelsactiviteiten. Ze bevelen manieren aan om het bedrijfsimago te verbeteren en behandelen soms interne communicatie, waaronder bedrijfsnieuwsbrieven. Ze stellen ook toespraken op, regelen interviews en onderhouden andere vormen van publiek contact. PR-managers moeten minstens een bachelordiploma hebben in public relations, communicatie, Engels, fondsenwerving of journalistiek.
Salarissen voor een PR-manager
Gemiddeld basissalaris
Loopbaanpad: PR-manager worden
Lees hoe u PR-manager kunt worden, welke vaardigheden en opleiding u nodig heeft om te slagen en welk salaris u kunt verwachten bij elke stap op uw loopbaanpad.
Sollicitatiegesprekken voor PR-manager
Veelgestelde vragen over de rollen en verantwoordelijkheden van de functie PR-manager
- marketing (M/V/X)