Vragen tijdens solliciteren bij ASML | Glassdoor.nl

Glassdoor maakt gebruik van cookies om uw ervaring op de site te verbeteren. Doorgaan houdt in dat u akkoord gaat met het gebruik van onze cookies. OK | Meer info

Vragen tijdens solliciteren bij ASML

Laatst bijgewerkt 8 feb. 2018

2,8

Reviews over solliciteren van sollicitanten

Filter

Sorteren: PopulairDatumMoeilijkheid

Filter

Sorteren: PopulairDatumMoeilijkheid
Reviews geschreven in het:Nederlands (28), Engels (166), Duits (1)

Sollicitatiegesprek voor de functie Design Engineer

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Veldhoven

Ik heb via rekrutering gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven) in september 2017.

Op uitnodiging van recruiter (via linkedin) gesolliciteerd. Na telefonisch contact met recruiter vastgesteld dat mijn voorkeur bij een designer functie lag. Na enkele vacatures besproken te hebben kon ik op gesprek met groepsmanager en teamleider.
    Dit gesprek liep iets anders, blijkbaar was dit een meer open gesprek dan echt inhoudelijk voor een bepaalde functie. Mij werd verteld dat met mijn CV en ervaring er wel meerdere mogelijkheden waren. De interviewer vroeg of een integrator functie niet meer iets voor mij was. Een gesprek voor een design functie was ook nog mogelijk werd mij verteld. Ik kwam dan wel voor een designer functie maar ben wel akkoord gegaan voor een gesprek met een integrator.

Na dit gesprek was het een poosje stil dus maar even geïnformeerd bij de recruiter hoe de stand van zaken was en hoe nu verder.
    Nu kreeg ik als feedback dat het niet duidelijk was wat ik nu wilde? Ik gaf aan dat ik wel enigszins op het verkeerde been was gezet doordat ik verwachte voor een designerfunctie te solliciteren. Uiteindelijk afgesproken dat ik ook iemand voor de designer vacature kon spreken. Uiteindelijk werd 1 dag van te voren de afspraak afgezegd, achteraf bleek dus dat een gesprek ingepland was met mensen die ik al gesproken had!? Nu begint het niet leuk meer te worden. Uiteindelijk bleek het niet meer mogelijk iemand te spreken op dat moment dus we zouden opnieuw contact hebben in januari.

In januari opnieuw een gesprek gehad met de heren die ik in september al gesproken had. Nu wel vastgesteld dat mijn interesse bij een designer functie ligt, ik had toch het idee dat nu duidelijker was waar mijn competenties en interesses liggen.
    Dus wat kreeg ik als feedback na enige tijd? We gaan niet verder, want we weten niet wat je nu wilt. (?!)
    Ik heb nu meerdere gesprekken gehad, het heeft bij elkaar een half jaar geduurd, en geen 1 keer over de inhoud gehad van de vacature waar ik nu op gesolliciteerd heb.
    Blijkbaar houdt ASML de vacatures algemeen, en zoeken ze daarna uit of ze iets met je kunnen. Ik hoor liever dat er gewoon een mismatch is in wat ze zoeken en wat je kunt bieden, dan dat het een beetje in deze vaagheden blijft hangen en niet to the point komt.

Ik heb via een werknemersdoorverwijzing gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Eindhoven) in augustus 2017.

In de eerste ronde sprak ik met een groepsleider en een architect. In dat gesprek moest ik twee inhoudelijke casussen oplossen (5-10 minuten per casus) en hebben we mijn CV doorgesproken. Verder hebben we het over mijn PhD gehad en mijn positieve en negatieve eigenschappen. Op het einde was er nog tijd voor vragen vanuit mij.

Na de eerste ronde kreeg ik een positieve uitslag en vroegen ze of ik aan een tweede ronde wilde deelnemen. De tweede ronde bestond uit 3 gesprekken: eerste gesprek met een architect, tweede met een groepsleider en derde met een HR medewerker. Het eerste gesprek ging voornamelijk over mijn technische skills: er was een korte Matlab vraag en ik werd gevraagd om een van mijn PhD projecten te presenteren. Het tweede en derde gesprek was vrij informeel en meer zoals een standaard sollicitatie: vertel iets over jezelf, waar gaat je PhD over, waar ben je het meest trots op, wat is er fout gegaan, waarom wil je de industrie in.

• Vertel iets over jezelf, waar gaat je PhD over, waar ben je het meest trots op, wat is er fout gegaan, waarom wil je de industrie in   Vraag beantwoorden

Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb via een werknemersdoorverwijzing gesolliciteerd. De procedure duurde 5 weken. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven) in mei 2017.

De sollicitatieafspraak is gemaakt door een consultancybureau. Hier heb ik niets voor moeten doen. Vervolgens ben ik bij ASML langsgegaan voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek was goed verlopen. Vervolgens is via het consultancybureau de contracten en het verdere papierwerk in orde gebracht. Mijn eerste werkdag heb ik mijn werkplaats en mijn collega's leren kennen. Het is in het algemeen vlot verlopen

Ik heb via een uitzendbureau gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven).

2 gesprekken gehad waarin gekeken wordt of je de juiste instelling hebt die bij het bedrijf past. Voorheen werd al gemeld dat ik op basis van mijn cv daar vrij zeker werk zou krijgen. De juiste afdeling vinden was het doel van de gesprekken. Er was vrij weinig ruimte om te onderhandelen over salaris. Dit komt mede doordat ik net mijn bachelor diploma had afgerond. Ookal had ik al wat jaren (voltijd) werkervaring met mbo diploma

• Gewoon een persoonlijk gesprek. Geen specifieke vragen die mij zijn bijgebleven   Vraag beantwoorden

Sollicitatiegesprek voor de functie Workplace SDM

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Veldhoven

Ik heb persoonlijk gesolliciteerd. De procedure duurde een week. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven) in februari 2017.

Wordt goed begeleid door de ASML recruiter door het proces. er werd open en direct gecommuniceerd. Ik heb dat als zeer prettig ervaren.
    Het daadwerkelijke face2face interview had een prettige atmosfeer. Ik leek de eerste van een aantal kandidaten te zijn en kreeg het idee dat de vragen niet voldoende voorbereid waren. Ook werd niet inzichtelijk gemaakt waar het zwaartepunt van de functie lag.

• Wat is je visie over de toekomst van de IT werkplek.   1 antwoord

Sollicitatiegesprek voor de functie Communication

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Veldhoven

Ik heb via rekrutering gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan 2 maanden. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven).

Very kind, polite and accessible HR staff. Ready to answer any questions a candidate may have. The interviewers were extremely polite. The scheduling of interviews took a while from moment of contact until the actual date due to lack of availability from interviewers. That didn't go down well with me: if you want good talent, you need to make time for them. Especially because it was them who reached out first. Also, hiring decision took more than a month after time of interview.

• Questions were more focussed on personal traits and how we dealt with situations than professional experience.   Vraag beantwoorden

Sollicitatiegesprek voor de functie Particle Control Engineer

Neutrale ervaring

Ik heb via rekrutering gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven) in oktober 2016.

Ik sprak eerst met een Design Engineer en een Manager, die het project beschreven en wat vragen over mijn achtergrond stelden, waarom de vacature mij aantrok etc, maar gingen ook inhoudelijk op de technische aspected van het project. Daarna heb ik gesproken met de Sr.Project Manager en Sr.Project Leader, die meer persoonlijke vragen stelden. Ik kreeg geen rondleiding (waar ik stiekem op hoopte).

• Beschrijf deze baan waar je voor solliciteert. M.a.w. wat zijn je verwachtingen voor dit baan?
      Hoe ziet je ideale dag/week er uit?
      Wat zie je jezelf doen over 5-10 jaar?
      Beschrijf je recente baan/werk/onderzoek.
      Waarom wil je hier werken? (en niet bij iets wat beter bij je PhD aansluit)
      Wat kan je bijdragen? (Werd niet impliciet gevraagd, maar daar kwam het op neer).   Vraag beantwoorden

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan een week. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven) in september 2016.

Gesolliciteerd via de website van ASML, vervolgens twee dagen later opgebeld door recruitment met de vraag of ik naar het Career event wilde komen. Daar een eerste gesprek gehad en de volgende dag uitgenodigd voor tweede gesprek. Twee dagen na het tweede gesprek telefoon gekregen van recruitment dat ze mij wilden aannemen.

Sollicitatiegesprek voor de functie Releasemanager

Afgewezen aanbod

Ik heb persoonlijk gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Veldhoven) in mei 2016.

Na een kort mailtje uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek bleek te gaan over een andere vacature dan waar ik in 1e instantie op gereageerd had. Prettig gesprek, techneuten onder elkaar. Samen geconcludeerd dat de vacature te weinig aan sloot, waarna de heren aangeven wellicht in de toekomst geïnteresseerd te zijn (veel freelance werkzaamheden verricht). Het gesprek was prettig en ik kon mij goed profileren als pragmatische software engineer. Er werd niet genotuleerd.

Meer dan een jaar later wou ik solliciteren op een management functie. Er stond een in-house recruiter vermeld bij de vacature met de mogelijkheid vragen te stellen. Als antwoord kreeg ik terug dat ze voor deze functie geen pragmatische doener maar een conceptuele denker zochten. Wat blijkt: info uit het eerdere gesprek, waarin niet genotuleerd werd, is toch ergens opgeslagen: en op basis daarvan selecteerde de recruiter. (lekker makkelijk: dan hoef je geen persoonlijkheidstest te doen)

Uiteraard, staat ze vrij de gegevens op te slaan: maar om ze te gebruiken als vervanger van profielen gaat wel ver. Inzage in de opgeslagen gegevens werd niet verstrekt terwijl je daar volgens de WBP wel recht op hebt. Zeer slap verhaal en een ASML lover bekeerd.

Nog nooit zoiets krenkends meegemaakt tijdens een sollicitatie: terwijl ik best wat ervaring heb met sollicitaties en freelance klussen bij grote corporates en multinationals.

• Waarom ben je z'n groot voorstander van Scrum   1 antwoord

Sollicitatiegesprek voor de functie Software Engineer

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Eindhoven

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 3 weken. Ik heb gesolliciteerd bij ASML (Eindhoven) in september 2015.

Online gesolliciteerd, werd een paar weken later gebeld voor een afspraak. Gesprek gehad met 4 Software Engineers, het waren aardige mensen. Er werden veel technische vragen gesteld en ze zijn ook erg benieuwd naar je persoonlijke ambitie als Software Engineer. Wees voorbereid om te vertellen wat je onderscheidt van andere Software Engineers en waarom je belangrijk bent voor ASML.

• Hoe zou je een C++ applicatie opzetten als je met bijvoorbeeld de Matlab API moet werken.   1 antwoord