Vragen tijdens solliciteren bij Bol.com | Glassdoor.nl

Vragen tijdens solliciteren bij Bol.com

Laatst bijgewerkt 14 sep. 2018

3,1

Reviews over solliciteren van sollicitanten

Filter

Filter

Sorteren: PopulairDatumMoeilijkheid
Reviews geschreven in het:Nederlands (14), Engels (7)
Sorteren:

Sollicitatiegesprek voor de functie Software Engineer

Afgewezen aanbod

Ik heb via rekrutering gesolliciteerd. De procedure duurde 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Utrecht) in januari 2016.

Ik werd benaderd door een recruiter van Bol. Met hem heb ik twee prettige telefoongesprekken gehad. Daarna had ik een gesprek met een manager en een technisch architect, wat ook prettig was. Er werd benadrukt dat dit een 'informeel' gesprek was en niet echt telde als eerste gesprek. Er zouden nog een technische test, tweede (eigenlijk dus eerste) gesprek, assessment en eventueel derde gesprek volgen.

Ik had aangegeven erg weinig tijd te hebben voor een uitgebreide uitwerking van de technische test, daarvan werd meerdere keren gezegd dat het allemaal geen probleem was. Tijdens het tweede gesprek bleek dat dit toch wel echt een probleem was, ze zeiden letterlijk 'normaal zien we mensen die een week lang dag en nacht doorwerken aan deze opdracht'. Ze gingen ook erg lang in op waarom ik voor Play had gekozen en niet een ander framework, wat me voor zo'n kleine applicatie niet zo relevant leek, maar ok. In de rest van het gesprek werden veel opmerkingen gemaakt van het soort 'ik vraag natuurlijk door naar dit onderwerp omdat ik iets specifieks wil horen.' Alsof het geen discussie van voor- en nadelen was, maar het enige dat telde was of ik uit mezelf ook hetzelfde vond als de senior developer.

Vervolgens belde de recruiter met een inschalingsvoorstel dat ver onder mijn huidige functie zat, terwijl ik had verwacht dat er nog een assessment en eventueel gesprek zouden zijn. Ik heb het voorstel afgewezen. Aan de procedure als geheel heb ik een vervelend gevoel overgehouden, hoewel het contact met de recruiter en de teamleiders met wie ik sprak heel goed was.

19 jan. 2017 – Employer Branding Specialist

Allereerst hartelijk bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om een review achter te laten. We vinden het erg vervelend dat je het proces als onprettig hebt ervaren. Dit is uiteraard nooit onze... Meer

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan een week. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com in april 2017.

In totaal 2 gesprekken en een assesment. Uiteindelijk bleek dat ze meer een social media marketeer zochten. Stond niet duidelijk in de vacature.

Ga niet té formeel gekleed, want iedereen loopt er casual bij.

• Het gesprek liep heel vloeiend. Uiteraard moet je uitleggen wat je hebt gedaan, waarom jij de juiste kandidaat bent, hoe ga je om met verschillende afdelingen die allemaal willen dat hun product op social media verschijnt. Etc   Vraag beantwoorden

Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb via rekrutering gesolliciteerd. De procedure duurde 2 dagen. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Utrecht) in februari 2015.

Er was een 1 op 1 gesprek met een manager om kennis te maken met elkaar. Nadat we beide enthousiast waren heb ik een kleine vakinhoudelijke opdracht gemaakt en een IQ/niveau test gedaan (thuis). Daarna ben ik uitgenodigd voor een tweede gesprek met een andere manager en een collega developer welke me voornamelijk hebben gevraagd naar mijn inhoudelijke kennis op basis van de vakinhoudelijke opdracht.

17 aug. 2015 – Employer Branding Specialist

Bedankt voor je review over jouw sollicitatieprocedure bij bol.com. We vinden het fijn dat je deze als positief hebt ervaren.

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan 2 maanden. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Utrecht) in november 2016.

Ik had gesolliciteerd via internet; het duurde helaas een aantal weken voor ik reactie ontving. Zelf achteraan moeten bellen, maar toen ging het hard. Werd vlak daarna teruggebeld voor een eerste gesprek, dat snel kon plaatsvinden. De dag na dat gesprek werd ik al gebeld voor het tweede gesprek. Bij de procedure hoort een capaciteiten en persoonlijkheidstest die alvorens het tweede gesprek gemaakt moest worden. Deze test was van een prima niveau! Het tweede gesprek was met twee andere medewerkers. Twee dagen na dat gesprek werd ik gebeld met een aanbod! Al met al dus erg soepel verlopen.

• Waarom bol.com?
      Waarom deze functie?
      Wat geeft je energie?
      Wat vind je leuk aan schrijven?
      Wat is je affiniteit met de categorie?   Vraag beantwoorden

Onderhandeling

Er is niet erg veel onderhandelingsruimte helaas.

Sollicitatiegesprek voor de functie Pricing Analyst

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Utrecht

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde een week. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Utrecht) in maart 2018.

Online gesolliciteerd, uitgenodigd voor gesprek.
    In het gesprek in gegaan op achtergrond en kwalificaties.
    Functie werd uitgebreid uitgelegd en besproken waar inhoudelijke discusses plaats vonden.
    Tweede gedeelte van het interview bestond uit het oplossen van onderstaande sollicitatievraag.

• Hoe zou je een televisie prijzen onder verschillende marktomstandigheden   Vraag beantwoorden

Sollicitatiegesprek voor de functie Pricing Consultant

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Utrecht

Ik heb via rekrutering gesolliciteerd. De procedure duurde een week. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Utrecht) in februari 2018.

Via mail contact gehad met bol.com, later gebeld door een recruiter betreffende een bepaalde functie die volgens haar bij mij paste. Daarna uitgenodigd voor een gesprek met twee personen van de afdeling.

Sollicitatiegesprek voor de functie Sales Support

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Amsterdam
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb via een andere bron gesolliciteerd. De procedure duurde 1 dag. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Amsterdam) in juli 2015.

Slecht alsof de slager zijn eigen vlees keurt, dit had moeten worden afgenomen door management inplaats van een teamlid van het betreffende team. De vragen waren minimaal en voordat de procedure begon was de keuze al gemaakt en was het gesprek dus in feite maar een formaliteit

• minimaal , zij wisten zelf nog geen eens hoe de funktie eruit ging zien   1 antwoord

2 okt. 2015 – Employer Branding Specialist

Bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om een review te schrijven over jouw sollicitatiegesprek bij bol.com. Vervelend dat je het gesprek niet positief hebt ervaren. Je geeft aan in Amsterdam op... Meer

Sollicitatiegesprek voor de functie Business Analyst

Afgewezen aanbod

Ik heb via rekrutering gesolliciteerd. De procedure duurde 5 weken. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Utrecht) in mei 2016.

Ik ben telefonisch benaderd door een recruiter van bol.com voor deze functie. Mijn cv had hij gevonden op op monsterboard. Tijdens het telefonische gesprek heb ik meer over mijzelf versteld en waarnaar ik op zoek ben in een nieuwe functie/werkgever. Ik kreeg de functie voorgelegd en was hier erg positief over, er ging een week overheen voor ik door een tweede recruiter werd benaderd voor het inplannen van een tweede gesprek. Helaas ging er een maand overheen voor ik op tweede gesprek kon komen omdat de personen waarmee ik in gesprek moest op vakantie waren.

Omdat er veel tijd overheen is gegaan was ik na die maand al ook in vergevorderd stadium van mijn sollicitatie bij een aantal andere bedrijven. Het eerste gesprek met de teammembers vond ik erg aangenaam, hieruit kon ik goed opmaken of ik als persoon in het bedrijf zou passen (wat ik erg belangrijk vind). Daarnaast werd er veel gesproken over de functie en mijn ervaring.

Een week na het gesprek werd ik teruggebeld of ik door zou gaan naar de volgende ronde. Helaas had ik te weinig ervaring voor deze functie, hierin kon ik mij goed vinden. Vanuit het team bleek het gesprek ook erg positief te zijn uitgevallen en daarom werd mij een functie voorgesteld die beter bij mijn werkervaring zou aansluiten. Inmiddels had ik al een andere baan aangeboden gekregen waardoor ik hier niet verder op ben ingegaan.

• Hoe ga jij met conflicten of tegenstrijdige belangen om?
      Noem een project waar je echt trots op bent waaruit blijkt dat je ervaring hebt met business analyse.
      Waarom bol.com en niet coolblue?   Vraag beantwoorden

22 jul. 2016 – Employer Branding Specialist

Bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om een review te schrijven over jouw sollicitatiegesprek bij bol.com. We zijn blij dat je de sollicitatie als positief hebt ervaren. Wellicht dat we in de... Meer

Sollicitatiegesprek voor de functie Data Science

Afgewezen aanbod

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Utrecht) in april 2018.

Aangemeld voor de site, interview een week later. Interview was met twee personen. Zeer relaxed, maar ze hebben wel moeilijke vragen gevraagd. Ze verwachten de analysis meer dan de technische achtergrond van methodes.

Sollicitatiegesprek voor de functie Junior Data Scientist

Anonieme werknemer in Europa (Mexico)

Ik heb persoonlijk gesolliciteerd. De procedure duurde 5 weken. Ik heb gesolliciteerd bij Bol.com (Europa (Mexico)) in oktober 2015.

Ik heb een open sollicitatie gedaan. De procedure duurde iets meer dan 5 weken vanaf het eerste contact tot aanbod. De procedure bestond uit de volgende stappen:
    1. Gesprek op kantoor met de manager en Senior uit het vakgebied. Dit was vooral uitleg over Bol.com.
    2. Technische opdracht thuis maken. Was een opdracht die je op het werk ook had kunnen krijgen. De opdracht liet alle ruimte om vaardigheden te demonstreren.
    3. Technische opdracht bespreken op kantoor.
    4. Intelligentie en affiniteitentest thuis maken. Onduidelijk waar dit voor nodig was.
    5. Gesprek met een meta-manager en een HR persoon. Eerst uitslagen van test besproken, toen weer een interview. In deze laatste ronde hebben ze (denk ik) al besloten dat ze je willen, maar willen ze voor de zekerheid nog een extra gesprek.
    6. Aanbod. HR persoon belt met een salaris aanbod.

Twée opmerkingen over de procedure:
    a) Het eerste salaris aanbod was nauwelijks hoger dan een Phd. salaris, maar hier viel over te onderhandelen.
    b) Werken bij Bol.com is enorm leuk. Iedereen die leuke collega's en een uitdaging op maat zoekt raad ik aan om bij Bol.com te solliciteren!

• In onderdeel 6: Hoe ga je om met conflict? Wat op het werk zou jou kunnen irriteren?   Vraag beantwoorden

14 apr. 2016 – Employer Branding Specialist

Bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om een review te schrijven over jouw sollicitatiegesprek. Hopelijk kan dit nuttig zijn voor kandidaten die in de toekomst op gesprek komen bij bol.com. We... Meer