Vragen tijdens solliciteren bij KLM | Glassdoor.nl

Vragen tijdens solliciteren bij KLM

Sollicitaties bij KLM

3,3

Reviews geschreven in het:Nederlands (46), Engels (28), Portugees (1)

Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM.

Aanmelden, vervolgens online assessment en persoonlijkheidstest maken, als je daar doorheen komt een video-pitch en een schrijfopdracht. Vervolgens worden je pitch, schrijfopdracht, CV en motivatie beoordeeld en word je wel of niet uitgenodigd voor een gesprek. Daarna assessment dag en eindgesprek.

Neutrale ervaring

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM in februari 2020.

Eerst maak je online een profiel aan. Dat profiel bestaat uit 6 onderdelen. CV, motivatiebrief, assessment, game based assessment, video pitch en F*ck up verhaal. Op de onderdelen assessment en Game based assessment kun je afvallen. Mocht je score daar echter voldoende voor zijn en de rest van je profiel is goed genoeg, dan mag je op gesprek komen. Dit gesprek duurt ongeveer 45 min en gaat over persoonlijkheid, CV en motivatie. Aan het einde maak je een korte case.

Sollicitatiegesprek voor de functie Management Trainee

Kandidaat voor anonieme sollicitatie

Helder. Je krijgt fatsoenlijke feedback op je sollicitatie. De lat ligt erg hoog dus je moet overal goed om scoren om door te mogen. Wees kort en bondig; dit wordt ook gezegd wanneet de sollicitatie begint

Sollicitatiegesprek voor de functie Traineeship

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Amsterdam

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amsterdam) in januari 2020.

Na het opsturen van jouw cv en motivatiebrief krijg je toegang tot de online portal waar een aantal cognitieve- en persoonlijkheidstest worden afgenomen. Daarna is er een game gebaseerd test, een video-pitch en een geschreven scenario. Dan volgt een in-house selectie.

Sollicitatiegesprek voor de functie KLM ManagementBusiness & IT

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Amsterdam

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amsterdam) in oktober 2019.

Sollicitatieprocedure bestaat uit een aantal verschillende ronde. De eerste ronde is de CV selectie. Als je hier door komt krijg je een uitnodiging om een online assesment te doen. Dit assesment bestaat uit inzicht vragen en een persoonlijkheidstest. Het assesment is best pittig vooral omdat je in een korte tijd veel vragen moet beantwoorden.

Als je goed door het assesment komt krijg je een uitnodiging voor een gesprek met een recruiter en een trainee. Verder dan deze ronde ben ik niet gekomen. De review gaat voornamelijk over dit gesprek aangezien dit bijzonder vreemd verliep.

In een kort telefonisch gesprek na aanleiding van het assesment uitgenodigd voor het gesprek met een recruiter en een trainee. Keurig per mail een bevestiging ontvangen. Het gesprek zou plaats vinden van 09:30-10:00 in een kantoor op schiphol oost. Het is nogal een reis om er te komen, dus zorg dat je ruim op tijd thuis weg gaat. Ik was gelukkig ruim op tijd en stapte om 09:20 de receptie binnen. Vervolgens tot bijna 09:45 zitten wachten totdat ik aan de beurt was. Nogal slordig, zeker omdat het nog zo vroeg op de dag was. Het gesprek begon met de mededeling dat er niet veel tijd was en dat je dus moesten opschieten. Gedurende het gehele gesprek had ik het idee dat de recruiter vooral bezig was met het zo snel mogelijk afronden van het gesprek en wellicht wat tijd wou goedmaken. De aanwezige trainee was veel relaxter en een fijnere gesprekspartner. Een van de vragen die de recruiter stelde was: 'Wat zijn je zwakke punten'. Hier op antwoorde ik dat ik niet goed ben in het onthouden van namen en hierop echt mijn best moet doen. Waarop de recruiter antwoorde: 'nogal een standaard antwoord, dat zeggen veel mensen'.

Aan het einde van het gesprek was er nog de mogelijkheid om vragen te stellen. Maar, dit moest ook snel 'want we hebben niet veel tijd meer'. Ik stond om precies om 10:10 weer buiten. Nogal verbaasd over het gesprek dat ik zojuist had gehad.

Later die middag krijg je een telefoontje van de recruiter met feedback en om te laten weten of je wel of niet door bent. Ik was helaas niet door. Uit het gesprek kwam naar voor dat ik vooral te weinig leiderschaps ervaring had en ze daarom niet wisten of dit iets voor mij zou zijn. Het vreemde was dat ik twee minuten na dit bewuste telefoontje van de zelfde recruiter nogmaals een telefoontje kreeg met dezelfde mededeling. Nogal verbaasd moest ik de recruiter halverwege het gesprek onderbreken en erop wijzen dat ze me letterlijk twee minuten geleden aan de telefoon had gehad en dat wij dit gesprek al hadden gevoerd. Nogal verbaasd heb ik toen opgehangen. Hierna kreeg ik een SMS met daarin excuus voor de veroorzaakte verwarring van de des.

Overal een hele aparte ervaring.

Sollicitatiegesprek voor de functie Business Analyst

Kandidaat voor anonieme sollicitatie

KLM is door haar onprofessionele sollicitatie procedure niet alleen een sollicitant voor altijd kwijt maar ook een klant. Liegen en bedriegen tijdens de sollicitatie procedure over de voortgang van de sollicitatie is gewoon normaal. Het erge is ook nog dat de HR medewerker van de afdeling recruiter IT & young potentials denkt dat je het als buitenstaander niet door hebt. Er wordt eerst gepretendeerd dat je cv gelezen is maar door drukte wordt alles uitgesteld. Ik stuur een mail en dan blijkt dat ze nog niks gelezen hebben maar dat heel ¨toevallig¨ die dag van mijn mail de cv selectie is en ook nog de afwijzing volgt. Raar als er zoooooo extreeeem veel sollicitanten zijn dat je binnen paar uur alles kan selecteren plus af kan wijzen en dat natuurlijk na het sturen van 1 simpele mail.
    Na het bellen van de recruiter krijg je een arrogante madame haute aan de telefoon dat alles berust op een misverstand ( hoor ik vaak ook in Tros Radar) maar volgens mij was de mail heel duidelijk. In plaats van toe te geven dat de mail compleet fout was en niet verstuurd had mogen worden verdraait ze de boel. Tja als ze gewoon had toegegeven had ik hier niet geschreven. Maar liegen+madame haut gedrag was toch een beetje de druppel.

Voor buitenstaanders is dus nu duidelijk dat KLM 100derden cv´s binnen een paar uur kan selecteren op geschikt of ongeschikt. Dat mailtjes die weggestuurd worden vanuit het recruiter IT & young potentials afdeling niet serieus genomen moeten worden maar altijd ff bellen of mailen, want straks is er een ´´misverstand´´. Respectloos behandelen gewoon normaal is en een goedkope mijn excuses van de recruiter als voldoende wordt beschouwd.

Vanaf nu vlieg ik niet meer met KLM waarom meer betalen dan voor low budget maatschappijen als je achter de schermen net zo behandelt wordt.
    Natuurlijk zal de KLM recruiter zeggen: ´we herkennen ons hier absoluut niet in´.

Sollicitatiegesprek voor de functie KLM Business & IT

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Schiphol
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 3 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Schiphol) in augustus 2019.

Gesolliciteerd via de website van KLM. Eerste ronde via CV en daarna capaciteiten test en persoonlijkheidstest. Daarna volgde een selectieronde met een recruiter en een huidige traineer op het KLM kantoor.

Sollicitatiegesprek voor de functie Corporate

Anonieme werknemer in Schiphol
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Schiphol) in juni 2019.

1: CV ronde
    2: Video pitch en motivatie ronde
    3: Persoonlijkheidstest en capaciteitentest
    4: Half uur vragen bij recruiter
    5: 1 dag met 2 psychologen, 2 recruiters en 2 mensen van KLM met herhaling capaciteitentests, 2 cases en 3 rollenspellen.

• Waar ben je trots op?
      Wat voeg je toe?
      Wat zijn je valkuilen, noem eens voorbeelden hoe je hiermee omgaat.   1 antwoord

Sollicitatiegesprek voor de functie Data Scientist

Kandidaat voor anonieme sollicitatie

Na mijn reactie op de vacature werd ik al snel uitgenodigd voor een gesprek. Het gesprek zelf was redelijk plezierig. Veel vragen over projecten die ik had gedaan en hoe ik functioneerde binnen een groep.

Sollicitatiegesprek voor de functie Coorporate management

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Amsterdam

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amsterdam) in februari 2019.

Selectie procedure gaat vrij snel, hoewel het toch 7 rondes zijn in totaal. Ik ben afgevallen bij het groot assessment. Ze zijn duidelijk op zoek naar een bepaald type persoon. Wees jezelf dan kom je er snel genoeg achter of het een match is of niet.