Vragen tijdens solliciteren bij KLM | Glassdoor.nl

Vragen tijdens solliciteren bij KLM

Laatst bijgewerkt 24 nov. 2018

3,2

Reviews over solliciteren van sollicitanten

Filter

Filter

Sorteren: PopulairDatumMoeilijkheid
Reviews geschreven in het:Nederlands (30), Engels (20)
Sorteren:

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Schiphol
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Schiphol) in februari 2017.

De eerste fasen bestonden uit online assessments, motivatie en cv. Omdat ik dit succesvol had voltooid werd ik uitgenodigd op gesprek. Ik heb het zelf niet als een prettig gesprek ervaren (het voelde wat vijandig) en was ook niet door naar de volgende ronde (de assessmentdag). Uiteindelijk bleek ook de kans op een baan erg klein, aangezien er maar 2 van de circa 400 sollicitanten de traineeship zouden mogen starten.

Kandidaat voor anonieme sollicitatie
    Neutrale ervaring

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM in juni 2017.

Eerst een lange en brede online capaciteitentest.
    Vervolgens een eerste gesprek met twee recruiters. De vacature was breed geformuleerd met een lange lijst aan gewenste eigenschappen, maar het gesprek concentreerde zich alleen op een paar daarvan. De meeste vragen gingen over leiderschap. De nadruk lag daarbij voor 90% op het menselijke aspect van een team drijven en minder op het succesvol inhoudelijk richting geven aan een project.
    Het interview voelde vooral als een klassiek vragenvuur en minder als een gesprek.

Sollicitatiegesprek voor de functie Management

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Hoofddorp
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Hoofddorp) in februari 2017.

Een strenge selectie uit ongeveer 800 tot 1200 sollicitanten,

Ronde 1: CV + Motivatie
    Ronde 2: Een assessment waarbij minimaal bovengemiddeld tot hoog gescoord moet worden op je IQ (assessment van Q1000 op WO niveau). Indien dit voldoende is gaat men door naar de derde fase.
    Ronde 3: Persoonlijkheidstest waarbij men moet voldoen aan een vooraf vastgesteld profiel. Belangrijk hier dat men eerlijk de vragen invult. Bij het invullen van sociaal wenselijke antwoorden valt men direct af (ken meerdere sollicitanten die dit hadden). Niemand heeft een perfect profiel:)
    Ronde 4: Indien je motivatie, CV, IQ + Persoonlijkheidstest voldoende is gemaakt wordt men uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Dit gesprek duurt 30 minuten tot een uur. Bij mij duurde dit 40 minuten. Het was een open gesprek met als leidraad. Waarom algemeen management traineeship? Waarom KLM? Leiderschapservaring? en wat maakt jouw anders dan de rest?
    Ze hebben hier ongeveer nog een 50 tot 60tal sollicitanten op gesprek over een verloop van 3 dagen. Ze willen er ongeveer +/- 10/15 door laten gaan, waarna de assessment komt.
    Zelf na een persoonlijk en uitgebreid telefoontje te horen gekregen dat ik het in de laatste minuten van het gesprek net niet gehaald had. Te weinig gepusht waarom IK en niet iemand anders. Belangrijk om dus nog duidelijker te verwoorden waarom jij beter bent dan een ander!

Erg fijn proces desalniettemin! Petje af voor het recruitment team. (recruiter had zelf ervaring als trainee binnen een grote FMCG speler en was inhoudelijk dan ook erg sterk, niet een standaard recruiter)

• Waarom KLM? Waarom management traineeship en niet normale functie? Waarom jij en niet iemand anders?   Vraag beantwoorden

Neutrale ervaring

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amsterdam) in september 2016.

Na de CV en motivatiebriefronde moest je een capaciteitentest online doen. Daarna volgde het eerste gesprek met een recruiter. Hierin werd echt gevraagd naar jou als persoon, was redelijk persoonlijk. Bv: hoe zouden je vrienden je omschrijven en naar wie kijk jij op. Na deze ronde kwam er een halve assessmentdag. Hierbij had je een gesprek van een uur met de recruiter en iemand van het assessmentcenter. Hierbij gingen ze erg in op mijn leiderschapskwaliteiten en hoe ik om zou gaan met weerstand van medewerkers. Ook gingen ze erg in op de huidige situatie van KLM, uiteindelijk had ik me niet genoeg ingelezen. Ook was er een rollenspel tussen jou (als manager) en een acteur (ontevreden werknemer). Hier ligt de nadruk op de samenwerking tussen alle medewerkers te benadrukken. De volgende ronde was een hele dag assessment maar die ronde heb ik niet gehaald.

• Geef voorbeelden waarin je de leiding hebt genomen. Wat is een van de moeilijkste beslissingen die jij hebt genomen in een leidinggevende positie.   Vraag beantwoorden

Sollicitatiegesprek voor de functie Stagiair

Anonieme werknemer in Amstelveen

Ik heb persoonlijk gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan een week. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amstelveen) in januari 2015.

Eerst moest ik mijn CV opsturen. Daarna werd ik op gesprek gevraagd bij de manager van het team dat ik als stagiair zou komen te ondersteunen. Verder geen gesprek met HR, assessments of andere dingen. In het gesprek werd vooral ingegaan op de ervaring mijn CV en hoe dit aansloot bij de rol die ik zou gaan vervullen. Ook werd er gevraagd naar de mate waarin ik bepaalde praktische vaardigheden beheerste die nodig waren voor de functie.

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan een week. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amstelveen) in april 2014.

Na online te solliciteren (CV + motivatiebrief) had ik twee gesprekken met de directors van de verschillende afdelingen, beide vergezeld door iemand van HR. Het was een heel normaal/gangbaar proces met 1 case vraag per interview en voor de rest ook veel over persoonlijkheid. Waren prettige gesprekken. Ik zou wel opletten dat je niet te snel antwoord geeft over salarisindicatie. Heb nu al in meerdere solli gesprekken (niet alleen hier) meegemaakt dat daar plots heel direct naar wordt gevraagd en als je niet oplet, zeg je iets wat je anders had voorbereid.

• Hoeveel pianostemmers zijn er in Amsterdam?   1 antwoord
    • Interpretatie van een booking curve   1 antwoord

Onderhandeling

Er waren maar heel weinig zaken onderhandelbaar maar er zat wel een HEEL klein beetje ruimte in het salaris (1 procentpunt)

Sollicitatiegesprek voor de functie Corporate Management

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Amsterdam

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 6 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amsterdam) in december 2017.

1e ronde: capaciteitentest (diagrammen, analogieën, figuurreeksen en cijferreeksen), persoonlijkheidstest en videopitch
    2e ronde: motivatiebrief en cv
    3e ronde: sollicitatiegesprek van 30 min. met een recruiter
    4e ronde: q&a met huidige trainees (facultatief)
    5e ronde: assessmentdag in Den Haag met een psycholoog, KLM recruiters en oud KLM trainees. Deze dag bestond uit een case, verkortte capaciteitentest, 3 rollenspellen, postbak management simulatie oefening, dialoog met een oud KLM trainee, interview met een psycholoog en KLM recruiter (hier viel ik af)
    6e ronde: eindgesprek met divisie directeur

Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij KLM.

1. Cv en motivatiebrief opsturen

2. Recruitment portfolio aanmaken

- cognitieve capaciteitentest maken (door als de testuitslag voldoet aan de door KLM gestelde norm)
    - persoonlijkheidsvragenlijst (door als profiel goed aansluit bij het profiel dat KLM zoekt)
    - videopitch van 1 minuut opnemen

3. Beoordeling cv, motivatie en videopitch
    4. Eerste gesprek

• Heb je wel eens leiding moeten geven aan mensen die moeite hadden met gezag? Zo ja, hoe ging jij hier mee om?   Vraag beantwoorden

Sollicitatiegesprek voor de functie Corporate Management Trainee

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Amsterdam

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 3 weken. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Amsterdam) in november 2017.

Snel en vlot. Duidelijke informatie. IQ test is zeer goed te doen, persoonlijkheidstest was ook prima. Tot slot moest je een videopitch insturen van 1 minuut (let op: je krijgt hier voor 2 kansen voor). Daarom is het van te voren wel handig even te oefenen. Wel werd er aangeraden niet te veel in te studeren en enthousiast te presenteren.

Sollicitatiegesprek voor de functie Corporate Manager

Kandidaat voor anonieme sollicitatie in Schiphol
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 5 dagen. Ik heb gesolliciteerd bij KLM (Schiphol) in augustus 2016.

Zware en moeizame procedure. Ze zijn opzoek naar een specifiek profiel, voldoe je hier niet aan dan heb je pech. Assessment dag was vrij onpersoonlijk, had hier geen fijn gevoel bij. Wel duidelijke feedback terug gekregen na afwijzing.