CHECKLIST VOOR HET AANNEMEN VAN PROFESSIONALS

Kandidatenscreening

INTRODUCTIE

Geïnformeerde kandidaten zijn beter voor uw wervingsproces. Werkzoekenden die hun huiswerk doen:

  • Weten meer over hoe het is om te werken voor uw bedrijf
  • Stellen slimmere vragen tijdens het sollicitatieproces
  • Accepteren aanbiedingen omdat ze zien dat ze passen bij het bedrijf
    • bij de functie
    • bij de missie en waarden van de onderneming
    • bij de bedrijfscultuur
  • Zullen zich tot productieve, trouwe werknemers ontwikkelen

Geïnformeerde kandidaten die vacatures en bedrijven onderzoeken op Glassdoor, worden 2X vaker aangenomen dan kandidaten van andere bronnen.1

Glassdoor-gebruikers lezen ten minste 7 reviews voordat ze een mening vormen over een bedrijf.2 Hierdoor behoren ze tot de meest geïnformeerde kandidaten.

Zoeken naar de juiste persoon voor de functie

Maar hoe weet u welke kandidaten goed geïnformeerde kandidaten zijn als u een stapel sollicitaties moet doornemen? Als u eenmaal de beste sollicitanten heeft geselecteerd, hoe kunt u ze dan screenen om in kaart te brengen wie het beste zijn geïnformeerd en zich goed hebben voorbereid op het sollicitatieproces én de functie? Lees verder en ontdek hoe u sollicitaties kunt beoordelen en telefonisch kunt screenen om de goed geïnformeerde kandidaten verder uit te filteren.

Checklist voor Sollicitaties beoordelen

Geïnformeerde kandidaten solliciteren op vacatures waarvoor ze gekwalificeerd zijn bij bedrijven waar ze echt willen werken. Dit is een win-win-situatie voor iedereen.

U herkent geïnformeerde kandidaten omdat ze:
  • Hun cv afstemmen, zodat dit aansluit bij de functiebeschrijving
  • Voldoen aan de meeste functiekwalificaties op de volgende vlakken:
    • Vaardigheden
    • Ervaring
    • Opleiding
  • Een motivatiebrief schrijven waari n ze het volgende vermelden:
    • Enthousiasme voor het merk of de missie van het bedrijf
    • Out-of-the-box-ervaring die betrekking heeft op de functie of de bedrijfstak
    • Inzicht in het bedrijf, het management en/of zakelijke uitdagingen
    • Een toelichting als specifieke vereisten ontbreken
    • Bereidheid tot leren en verdere ontwikkeling
  • Doorverwijzing via werknemers of een kwalitatief hoogwaardig rekruteringskanaal

Checklist voor kandidatenscreening

Als u eenmaal een kandidaat aan de lijn heeft, is er maar een beperkte hoeveelheid tijd beschikbaar om gerichte vragen te stellen die het beste in de kandidaat naar voren halen of die eventuele tekortkomingen aan het licht brengen. Met de antwoorden op deze vragen kunt u bepalen welke sollicitanten u wilt uitnodigen voor een gesprek met de wervingsmanager en uw team.

Kies in de volgende lijsten de vragen die aansluiten op uw specifieke behoeften, aangezien er meerdere gebieden zijn die in aanmerking komen voor screening.

ALGEMEEN ONDERZOEK

Als u weet waar kandidaten hun informatie vandaan halen, kunt u beter doorgronden hoe goed ze zich hebben voorbereid. Keken ze verder dan de voor de hand liggende bronnen, zoals uw carrièresite, om meer informatie te krijgen over uw bedrijf en cultuur? Vraag het en zoek het uit.

  • Welke bronnen heeft u gebruikt om ons bedrijf te onderzoeken?
  • Wat zijn twee zaken over ons bedrijf die er voor u uitspringen?
  • Wat is de reden dat u heeft besloten om op deze vacature te solliciteren?
FUNCTIE EN VERANTWOORDELIJKHEDEN

Kennis van de functie is essentieel voor een geïnformeerde kandidaat. Breng met deze vragen in kaart hoe goed de sollicitant de functie begrijpt en waarom deze persoon denkt dat hij of zij geschikt is.

  • Wat zijn volgens u de drie topprioriteiten van deze functie?
  • Van welke vaardigheden of eerdere ervaring kunt u profiteren in deze functie?
  • Wat interesseert u het meest met betrekking tot deze functie?
  • Wat ziet u als de groeimogelijkheden in deze functie?
  • Kunt u twee dingen noemen die u zou moeten leren om op topniveau te presteren in deze functie?
MISSIE EN WAARDEN

Afstemming op de missie en waarden van uw bedrijf resulteert in werknemers die het beste van zichzelf geven en die langer blijven.

  • Wat is volgens u de missie van ons bedrijf?
  • Waarom wilt u graag werken voor een bedrijf met [uw missie] als missie?
  • Hoe denkt u dat uw vaardigheden en ervaring kunnen bijdragen aan de doelstellingen en missie van ons bedrijf?
  • Bent u bekend met de waarden van ons bedrijf? Wat zijn, als u zou moeten raden, drie kernwaarden van ons bedrijf?
  • Wat betekent [uitgekozen waarde] voor u in uw dagelijkse werk?

Onderzoek toont aan dat missiegestuurde bedrijven 30% hogere innovatieniveaus en 40% hogere retentieniveaus hebben3

BEDRIJFSCULTUUR

Goed passen bij de cultuur wil ook zeggen dat een geïnformeerde kandidaat iets nieuws toevoegt zonder dat dit ten koste gaat van een efficiënte uitvoering van de functie. Omdat de functie misschien past bij een kandidaat, maar de cultuur niet, moet u nagaan waarom deze persoon wel of niet bij uw bedrijf past door bijvoorbeeld een vergelijking met dezelfde functie bij een ander bedrijf te maken.

  • Waarom wilt u van baan wisselen?
  • Noem twee facetten van onze bedrijfscultuur die u aantrekkelijk vindt.
  • Welk aspect van onze bedrijfscultuur haalt het onderste bij u uit de kan?
  • Hoe past uw werkstijl bij onze bedrijfscultuur?
  • Op welke manier denkt u dat u zou bijdragen aan onze bedrijfscultuur?
  • Waarom werkt u liever bij ons bedrijf dan bij [concurrent]?
TOEKOMSTIGE VOORUITZICHTEN EN ZAKELIJKE UITDAGINGEN

Geïnformeerde kandidaten hebben zich ingelezen over het bedrijf en de functie. Ze weten dat ze zichzelf vertrouwd moeten maken met de markt. Stel deze vragen om te achterhalen hoe bekend met de markt een kandidaat is.

  • Wat is volgens u het grootste zakelijke probleem waarmee ons bedrijf te maken heeft?
  • Wat denkt u dat we goed doen in vergelijking tot onze concurrenten?
  • Van welke aspecten van de toekomst van ons bedrijf wordt u enthousiast?
OPLETTEN OP VRAGEN

Geïnformeerde kandidaten stellen vragen omdat ze weten dat goed passen bij een bedrijf en functie een wederzijds proces is. Wanneer u kandidaten spreekt, moet u goed letten op de vragen die ze stellen. Denk hierbij aan het volgende:

  • Vragen over specifieke aspecten van de functie en het team
  • Vragen over uw bedrijfscultuur
  • Uitspraken over zakelijke uitdagingen of de marktpositie van het bedrijf
  • Vragen over het management en algemene zakelijke doelstellingen
  • Vermelding van specifieke interne evenementen, arbeidsvoorwaarden of activiteiten op het vlak van werknemersbetrokkenheid
  • Vermelding van reviews, bedrijfsupdates, video’s of foto’s op Glassdoor
  • Informatie over recent bedrijfsnieuws of productontwikkelingen
  • Vermelding van het bedrijfsblog of activiteit op sociale-mediakanalen

VOORBEREIDEN OP DE VOLGENDE STAP

Onthoud wanneer u reacties beoordeelt en de beste kandidaten kiest om op te roepen, dat u tijdig zorgt voor de opvolging voor afgewezen kandidaten. Bereid u daarna voor op het sollicitatieproces. Houd daarbij altijd in het achterhoofd dat de mensen die u oproept u ook beoordelen.

Geïnformeerde kandidaten zullen eerder beoordelingen van de sollicitatieprocedure achterlaten op Glassdoor, aangezien ze daar zelf ook van hebben geprofiteerd. Zorg ervoor dat u beoordelingen van uw sollicitatieprocedure regelmatig bekijkt en dat u eventueel benodigde wijzigingen aanbrengt in deze procedure om te garanderen dat deze soepel en eerlijk verloopt.

Citaten

1Gebaseerd op sollicatie-tot-aanname-ratio's van een onderzoek uit 2015 van aannamegegevens voor 30 miljoen sollicitaties van een externe toonaangevende wervingsorganisatie;
2Enquête op de Amerikaanse site van Glassdoor.com, augustus 2016
3Deloitte, Becoming Irresistible (Onweerstaanbaar worden), februari 2015