CHECKLIST VOOR HET AANNEMEN VAN PROFESSIONALS

Nieuwe krachten inwerken

INTRODUCTIE

Een inwerkprogramma gaat veel verder dan een oriëntatie voor nieuwe krachten waarbij werknemers worden bijgepraat over arbeidsvoorwaarden en een badge met foto krijgen voordat ze aan het werk worden gezet. Een inwerkprogramma is een uitgebreid proces om nieuwe krachten volledig kennis te laten maken met het bedrijf. Behalve de logistieke processen wordt uw nieuwe teamlid op de hoogte gebracht van het totaalplaatje om hem of haar zo een algemeen inzicht te geven in de strategieën op hoog niveau, huidige projecten, de bedrijfscultuur en de gedeelde missie. Ook leert de nieuwe medewerker zo de personen beter kennen met wie hij of zij op het werk te maken krijgt.

Voor een maximale betrokkenheid is het essentieel dat het inwerkproces perfect verloopt. Elke stap moet door iedereen in het team vlot, vriendelijk en zelfverzekerd worden uitgevoerd. Als u dit wilt bereiken, moet u alles tot in de puntjes hebben geregeld. Dit kan een grote uitdaging zijn aan het einde van een sollicitatieproces dat weken of maanden heeft geduurd en dat waarschijnlijk ook gevolgen heeft gehad voor uw eigen productiviteit.

Dat is waarom een checklist zo belangrijk is. We hebben deze uitgebreide lijst opgesteld met alles wat u kunt doen om met het inwerkproces uw nieuwe kracht een vliegende start te geven en tegelijkertijd duurzame relaties te laten opbouwen. En later plukt u hier de vruchten van: werknemers die op een doeltreffende manier zijn ingewerkt, zullen dat in de toekomst terugbetalen en hetzelfde doen voor hun toekomstige nieuwe krachten, omdat ze weten hoe fijn dat voor henzelf was. Uw bedrijf bouwt daarnaast een sterke reputatie op het gebied van werknemersbetrokkenheid op. En dat kan nooit kwaad.

Bij werknemers die naar behoren zijn ingewerkt, is de kans groter dat ze blijven. Hierdoor blijven uw wervingskosten laag en de productiviteit hoog.

Nu u weet hoe belangrijk het is om dit vanaf het begin af aan goed aan te pakken, zodat nieuwe krachten het leerproces ze snel mogelijk doorlopen, gezonde relaties aangaan, tevreden zijn en blijven, is het tijd om aandacht te besteden aan wat er precies moet worden gedaan en wanneer:

ZODRA DE PAPIEREN ZIJN ONDERTEKEND VOOR DE NIEUWE WERKNEMER:
  • Geef aan hoe fijn u het vindt dat de nieuwe kracht deel gaat uitmaken van uw team.
  • Neem de mogelijkheden voor parkeren en woon-werkverkeer door.
  • Laat uw nieuwe kracht weten hoe laat u wilt dat hij/zij op het werk verschijnt.
  • Zorg ervoor dat hij/zij weet naar wie er moet worden gevraagd bij aankomst en dat de nieuwe kracht met een warm welkom begroet wordt.

Maren Hogan van Forbes zei er het volgende over: "Het opzetten van een gestructureerd inwerkprogramma is van essentieel belang. Uit onderzoek van de Wynhurst Group blijkt dat wanneer werknemers gestructureerd worden ingewerkt, het 58% waarschijnlijker is dat ze na drie jaar nog steeds voor de organisatie werken."

EEN WEEK VÓÓR DE DATUM WAAROP UW NIEUWE WERKNEMER BEGINT:
  • Stuur een agenda voor inwerkvergaderingen die plaatsvinden in de eerste week, zodat deze persoon weet wat hij of zij kan verwachten.
  • Als er een kennismakingslunch wordt verzorgd, dan vraagt u de nieuwe medewerker naar eventuele voorkeuren voor maaltijden.
DE DAG WAAROP UW NIEUWE KRACHT BEGINT:
  • Stel uw nieuwe teamlid voor aan zijn of haar collega’s.
  • Zorg dat er een welkomstkaart klaarligt die is ondertekend door de teamleden samen met een paar leuke bedrijfsitems, zoals notitieblokken, een mok en pennen met het merk.
  • Zorg ervoor dat de nieuwe kracht weet waar uitgangen, toiletruimten en keukens zich bevinden en dat hij/zij toegang heeft tot een plattegrond met vergader-/ conferentieruimten en andere essentiële bestemmingen. U kunt misschien een speurtocht organiseren, zodat nieuwe medewerkers samen de omgeving leren kennen.
  • Wijs een begeleider toe voor de eerste paar weken om hem of haar bij te staan tijdens het wennen. Dit kan een teamlid zijn of iemand uit een ander team als samenwerking met meerdere teams van essentieel belang is in deze functie.
TIJDENS DE EERSTE WEEK VAN HET DIENSTVERBAND:
  • Organiseer een kleine vergadering of een individueel gesprek waarin u ingaat op de geschiedenis, missie en waarden van het bedrijf.
  • Maak uw nieuwe kracht vertrouwd met het management en stel de verschillende afdelingen voor.
  • Geef een overzicht van de bedrijfsstructuur, de functie van specifieke teams en wat de relatie is met betrekking tot de nieuwe kracht.
  • Geef een overzicht van de producten of services die uw bedrijf biedt.
  • Zet wat individuele gesprekken of kleine groepsvergaderingen op.
  • Breng uw nieuwe medewerker in contact met de afdeling HR om te waarborgen dat al de juiste arbeidsvoorwaarden zijn gekozen. Ook kunnen dan eventuele vragen over vergoeding en arbeidsvoorwaarden worden beantwoord.
  • Bespreek extraatjes, het protocol voor verlof, ziektedagen, enz.
NA 30, 60 EN 90 DAGEN:
  • Vraag om feedback over de sollicitatie-ervaring en de algehele ervaring tot nu toe.
  • U kunt tijdens deze gesprekken vragen om nieuwe feedback over hoe tevreden nieuwe werknemers zijn over het bedrijf en of ze vinden dat ze de juiste beslissing hebben genomen door hier aan het werk te gaan.

Neem in dezelfde training mensen op uit alle niveaus en functiegroepen. Zo bevordert u nieuwe vriendschappen en leren de nieuwe medewerkers elkaar beter kennen.

Citaten