3 eenvoudige manieren om je zenuwen in bedwang te houden en je vertrouwen te verhogen


 

We lopen allemaal wel eens tegen dingen aan die ons zenuwachtig maken en die ons zelfvertrouwen aantasten. Het is belangrijk om daar goed mee om te leren gaan.

Dus of je nu zenuwachtig bent voor een aanstaand sollicitatiegesprek of een presentatie, of als je jezelf weer bij elkaar probeert te rapen na een afwijzing, raadpleeg dan deze 3 toptips die je kan gebruiken in dit soort situaties:

  1. Ademhaling

Een goede manier om een gevoel van kalmte te krijgen, is het gebruik van een zeer eenvoudige ademhalingstechniek. Dit wordt 7:11 ademen genoemd, waarbij je ‘uitademing’ langer is dan de ‘inademing’, en je de ontspanningsreactie in je lichaam activeert.

Ga als volgt te werk:

Adem vol en diep in met je buik, waarbij je inademt door je neus en uit door je mond. Je kan je maag zich voelen uitzetten en omhoog komen tijdens het ‘inademen’ en weer voelen zakken tijdens het ‘uitademen’.

Tel bij het ‘inademen’ tot 7 en bij het ‘uitademen’ tot 11. Misschien is het voor jou makkelijker om 4 tellen in te ademen en 6 of 7 tellen uit te ademen – het maakt niet uit. Doe wat het best voelt en forceer het niet. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het ‘uitademen’ langer duurt dan het ‘inademen’.

Het hoeft geen overdreven diepe adem te zijn. Je kan dit overal oefenen om opspelende zenuwen direct de baas te kunnen zijn.

  1. Prestaties

Als je je vertrouwen een boost wil geven, maak dan een lijst met jouw prestaties en successen. En probeer negatieve gedachten naast je neer te leggen. Kijk naar wat je hebt bereikt, en niet naar wat je nog niet hebt kunnen doen of verwezenlijken.

Als iets niet volgens plan is verlopen, kijk dan naar wat je hiervan kunt leren. Bedenk hoe je het de volgende keer anders zou doen. Visualiseer dit vervolgens en oefen. Zorg dat je de nieuwe aanpak in je brein prent zodat je de volgende keer beter kan presteren!

  1. Voorbereiding

Je goed voorbereiden klinkt vanzelfsprekend, maar het is echt van vitaal belang. Als je in een situatie terecht komt die enige mate van angst veroorzaakt, zal je emotionele brein een hoge mate van waakzaamheid vertonen. Je emotionele brein, de amygdala, domineert en krijgt prioriteit ten opzichte van je logisch denkende brein.

Als je ooit een vraag is gesteld en de enige woorden die in je gedachten opkomen zijn ‘oh, ik weet het niet, ik weet het niet, ik weet het niet’, dan bent je emotioneel overvallen. Je bent gevangen in een emotionele loop en je bent de toegang tot je denkende brein kwijt.

Zonder voorbereiding kan je alleen nog maar proberen om informatie op te halen uit de dieptes van het langetermijngeheugen en zal je worstelen om je meest effectieve antwoord te formuleren. Door je voor te bereiden heb je een snelle toegang tot antwoorden en voorbeelden uit het kortetermijngeheugen.

In wezen maken emoties je dom! Zorg dat je niet als een egel in de koplamp van een auto wordt gevangen. Het is een hoop voor je brein om je aan te passen, maar met een goede voorbereiding kun je jezelf er best uit redden.

Het is voor iedereen heel normaal om in sommige situaties zenuwachtig te zijn, maar het ligt binnen ons vermogen om dit te kunnen beheersen.

Dus als je je zenuwen in bedwang wilt leren houden en je vertrouwen wilt verhogen, denk dan aan Ademhaling, Prestaties, Voorbereiding om met dit soort belangrijke situaties om te leren gaan.

Categoriëen Carrière Advies