Employer Branding, Glassdoor

3 onderhandelingstips die je als werkgever in acht moet nemen

Hoe een bedrijf zijn werknemers beloont maakt deel uit van de Employer Branding van het bedrijf. Hoe je als bedrijf omgaat met het aanbieden van promoties, jaarlijkse salarisverhogingen, bonussen, aandelen, goede arbeidsvoorwaarden etc. is allemaal van invloed op het beeld dat werknemers hebben van je bedrijf en dit draagt bij aan de werknemerstevredenheid.  

Hieronder vind je 3 onderhandelingtips die je als werkgever moet weten!

1) Ontwikkelen en communiceren van een strategische en duidelijk loongebouw

Transparantie rond salarissen binnen organisaties komt steeds vaker voor. Mede daarom is het belangrijk dat je als bedrijf een goed geformuleerd loongebouw hebt. Als er nog geen duidelijke richtlijnen binnen de organisatie bestaan voor het totale salariëring en andere beloningen, dan is het zeker aan te raden hier aandacht aan te besteden. Bekijk hoe je het beste salarisonderhandelingen met medewerkers kunt aanpakken en maak dit tot een belangrijk onderdeel van de Employer Branding. Het stimuleren van een sfeer waarin gesprekken rond salaris transparant en toegankelijk zijn, kan voorkomen dat er een sfeer van vriendjespolitiek ontstaat.

2) Promoot goede arbeidsvoorwaarden

Als je bedrijf niet bekend staat om het aanbieden van hoge salarissen, kunnen aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden je helpen om talent aan te trekken. Kandidaten en werknemers kunnen immers ook gemotiveerd worden door andere factoren dan geld. Als je als bedrijf genoodzaakt bent om kosten te drukken en arbeidsvoorwaardenpakketten terug te dringen, bedenk dan van te voren goed of dit wel zaken zijn waarop je wilt bezuinigen. Door op de verkeerde dingen te bezuinigen kan dit op den duur juist kostenverhogend werken doordat goed personeel vertrekt en je weer nieuwe mensen moet aannemen c.q. inwerken.

3) Bereid je voor op het beantwoorden van vragen

Opgeleide sollicitanten en werknemers kunnen slimme vragen stellen.  Bereid je dus zorgvuldig voor om weloverwogen antwoorden paraat te hebben. Instrueer de managers en bereid hen voor hoe zij het beste onderstaande vragen kunnen beantwoorden.

Hoe oud is uw bedrijf en is dit van invloed op de salarisstructuur?
Wat zijn mijn doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf?
Hoe vaak kan ik in aanmerking komen voor een salarisverhoging als mijn prestatie voldoet aan de verwachtingen of die overstijgt?
Wat is de standaardprocedure bij salarisverhogingen?
Krijgen alle werknemers normaal gesproken een bonus?
Wat is het historisch gemiddelde bonuspercentage?
Wat is de formule voor aandelenverdeling?
Is er sprake van gelijke beloning voor mannen en vrouwen?
Zou ouderschapsverlof invloed hebben op mijn promotiekansen?