featured

5 Dingen die werknemers zouden moeten weten na Glassdoor’s Pay Equality Roundtable

Salaristransparantie, de loonkloof dichten en mensen aanmoedigen om hun salaris openbaar te maken waren de hoofdthema’s die gisteren besproken zijn in Glassdoor’s Pay Equality Roundtable.

Na Glassdoor’s baanbrekende evenement met presidentskandidaat Hillary Clinton (en andere vooraanstaande opinieleiders), hebben wij vijf zaken geselecteerd die een positief effect kunnen hebben op jouw bedrijf wanneer ze toegepast worden. De kritische discussie komt in een tijd waar de loonkloof tussen mannen en vrouwen een actueel onderwerp is. Niet alleen in Nederland, maar bij werkgevers en werknemers over de hele wereld. Volgens een recent onderzoek van Glassdoor, zijn 9 van de 10 werknemers uit zeven verschillende landen van mening dat mannen en vrouwen voor gelijk werk gelijk beloond moeten worden. Desalniettemin bestaat de loonkloof nog steeds. Nieuw onderzoek van Glassdoor Economic Research toont aan dat de loonkloof significant is – vrouwen verdienen $ 77 cent voor elke dollar die een man verdient. Zelfs nádat er rekening wordt gehouden met educatie, werkervaring, locatie, industrie en functie.

Wat concluderen we hieruit?

Salaristransparantie is goed voor het bedrijfsleven

Transparantie op de werkvloer zorgt voor een broedplaats van productiviteit en loyaliteit. Glassdoor CEO en oprichter Robert Hohman: “In de hevige strijd om talent aan te trekken, verlies je toegang tot de beste kandidaten als je dit probleem blijft negeren. De wereld zal niet minder transparant worden.” Dan Henkle, president Gap Foundation & SVP Global Sustainability Gap Inc voegt toe: “Vanaf het allereerste begin hebben wij vrouwelijke directieleden in functie gehad. Vandaag de dag worden 4 van onze 5 merken geleid door vrouwen. Echter gelijke beloning bereik je niet zomaar. Tijdens promoties, werving en selectie en salarisonderhandeling moet gelijke beloning voortdurend een onderdeel zijn. Transparantie is immers cruciaal in dit proces.”

Salaristransparantie is essentieel in de strijd voor een gelijke beloning – doe de belofte

Negen van de tien werknemers zijn van mening dat mannen en vrouwen gelijk beloond moeten worden indien zij dezelfde functie bekleden en gelijke ervaring hebben. Drie van de vijf werkzoekenden zouden niet solliciteren bij een bedrijf waarvan zij weten dat er een loonkloof bestaat. Als vooruitstrevend bedrijf kun je je onderscheiden in de strijd voor een gelijke beloning door te doen waar ruim 1800 werkgevers je al in zijn voorgegaan: Toon aan op de Glassdoor site dat je als bedrijf bij gelijke werkzaamheden gelijke beloning hanteert.

Het openbaar maken van salarissen bevordert de tevredenheid onder werknemers

Volgens Tracy Sturdivant van Make It Work verkeren we momenteel in een ‘perfecte storm van instabiliteit’. Ze legt uit: “De keuze ligt bij de werkgevers, niet bij vrouwen. Er moet een cultuuromslag plaatsvinden. Salarissen moeten openbaar gemaakt worden en we moeten ons allemaal comfortabel voelen bij het voeren van dit gesprek.”

Het openbaar maken van salarissen zal resulteren in betere onderhandelingen en werkgevers zouden daar juist alert op moeten zijn. De beste manier om dit bespreekbaar te maken, is door het te ondersteunen met data, inzage in het loongebouw, een proces dat bevorderd wordt door Glassdoor en werknemers van de ‘millennial’ generatie.

Werkgevers hebben een keuze – voer dit gesprek met meer gemak

Hillary Clinton voegt toe: “CEO’s en directieleden moeten zichzelf afvragen: hoe zeker zijn we ervan dat we onze werknemers eerlijk belonen? Moedig je werknemers aan om het gesprek aan te gaan en kom hen hier als bedrijf zijnde in tegemoet. Onderzoek hiernaar is absoluut doorslaggevend.” Dan Henkle: “Je kunt alleen gelijkheid bereiken wanneer je je doelgericht focust op prestatie.”

De grootste mythe is dat dit een onoplosbaar probleem is

De kloof is uit te leggen, maar niet te rechtvaardigen. Hillary Clinton benadrukt: “Met politieke wilskracht kunnen we dit oplossen. Wij als werknemers moeten transparantie opeisen en de politiek moet bedrijven aanmoedigen transparanter te zijn. Voer wetgeving uit, doe een beroep op de overheid, erken het bestaan van moedwillige vooroordelen en daag jezelf uit om tot het uiterste te gaan.”

Bekijk de Roundtable met o.a. Hillary Clinton hier terug.