Employer Branding, Glassdoor

5 manieren om kandidaten te werven zoals Facebook dat doet!

Facebook heeft een unieke bedrijfscultuur die wordt gedefinieerd door vijf kernwaarden:

Het opbouwen van sociale waarden, alert zijn, lef hebben, een open houding en de focus op impact maken.

Deze waarden besturen de dagelijkse interacties bij Facebook en creëren hierdoor een unieke bedrijfscultuur. Naarmate het bedrijf groeit, kan het, mits men de juiste medewerkers werft deze unieke en missie gedreven cultuur behouden. Facebook weet dat het bouwen van zijn cultuur begint bij de mensen, daarom wordt er al vanaf de start van het sollicitatieproces goed gekeken naar de normen en waarden van zijn kandidaten.

Maar wat doet Facebook nu precies om toptalent aan te trekken en die ook te behouden?

1) Betrek alle werknemers bij de missie van het bedrijf

Facebook koppelt al het werk dat ze doen aan hun missie, namelijk: de openbaarheid van de wereld vergroten door mensen online meer met elkaar te laten delen. Onder het motto ‘Maak de wereld  toegankelijker en verbindt.’ Dus wanneer Facebook op zoek is naar nieuwe werknemers, zoekt het bedrijf vanzelfsprekend naar mensen die de wereld meer met elkaar willen verbinden. Facebook heeft uitgebreide inwerkprogramma’s voor nieuwe werknemers, zodat zij de cultuur vanaf dag 1 goed mee krijgen. Werknemers laten zich vaak inspireren door hun directe managers, daarom heeft Facebook geïnvesteerd in een speciaal manager ontwikkelingsprogramma. Hierdoor kunnen zij het goede voorbeeld geven om de juiste bedrijfscultuur over te brengen. Facebook streeft ernaar dat zijn werknemers zich onderdeel voelen van de cultuur van het bedrijf en dat elke werknemer de macht heeft om de bedrijfscultuur te beschermen en te vormen.

2) Moedig authenticiteit aan

Facebook’s producten zijn gericht op openheid en echte identiteit. Daarom streeft het bedrijf ook naar een werkomgeving waarin iedereen die voor Facebook werkt, zich vrij voelt om zichzelf te zijn en zich durft uit te drukken op zijn of haar eigen manier. Bij Facebook is er geen verschil tussen hoe je op je werk en hoe je thuis bent. Iedereen heeft maar één identiteit.

3) Focus op de sterkte van de werknemers

Facebook creëert functies en teams met mensen waarin ze die taken doen waarin ze van nature goed in zijn en werk waarin ze plezier hebben. Werknemers zijn meer gemotiveerd en hebben de neiging om langer te blijven als ze werkzaamheden verrichten die goed bij hun sterkten passen en waardoor zij het gevoel hebben een betekenisvolle bijdrage te leveren.  


4) Bouw aan de toekomst

Volgens de posters die in het hoofdkantoor van Menlo Park op de muren hangen is Facebook’s missie pas voor 1% voltooid. Facebook kijkt altijd vooruit om te zien hoe het zich kan verbeteren en hoe ze verder kunnen groeien. Het bedrijf is op zoek naar bouwers – mensen die dingen hebben gecreëerd en betekenisvolle impact hebben gehad in hun voorgaande functies. Werknemers die Facebook-producten verder willen verbeteren en de groei van het bedrijf verder stimuleren.

5) Stop nooit met leren

Facebook’s leercultuur begint bij de top. Oprichter Mark Zuckerberg selecteert jaarlijks nieuwe groei-uitdagingen en deelt openlijk zijn vooruitgang met iedereen op Facebook. Facebook richt zich op groei – zowel persoonlijk als professioneel. Ze vinden het niet erg als er gefaald wordt zolang je maar leert van je fouten en ook van je successen. Opbouwende kritiek wordt  aangemoedigd en feedback wordt gezien als een cadeautje. Wanneer feedback wordt gegeven met goede intenties leren en groeien medewerkers.  Een bedrijfscultuur is niet in ijzer en beton gegoten – het evolueert en verandert in de loop van de tijd. Het kan bepalend zijn voor kandidaten die jouw organisatie kiezen boven die van een ander, daarom is het belangrijk om voortdurend te investeren in het vormen van de bedrijfscultuur om toptalent aan te trekken. Facebook’s goede en succesvolle bedrijfscultuur komt voort uit duidelijke communicatie en transparantie die je terugvindt in alle lagen van de organisatie.