Carrière Advies, Glassdoor

5 manieren om met familieomstandigheden om te gaan op het werk

fotofoto

Als er zich onverwachts een nare gebeurtenis voordoet in je familie kan dit een grote impact hebben op je werk. Een telefoontje van de verpleegkundige van de school van je kind of de dokter van je vader kan veel impact hebben op de rest van je werkdag, want vaak ben je hierna wel een beetje van slag.

In ernstige gevallen zullen de meeste werknemers naar hun baas gaan en melden dat ze vanwege familieomstandigheden hun werkdag moeten onderbreken.Helaas kun je nooit van te voren voorspellen wanneer onverwachte familieproblemen optreden. Toch kun je door vooruit te plannen, de problematische gevolgen minimaliseren wanneer een calamiteit optreedt. Hier zijn een paar tips om je te helpen hoe onverwachte familiesituaties aan te pakken op het werk.

1. Wees transparant tegen je baas

Werkgevers zijn steeds meer geneigd om werknemers tegemoet te komen om ze bij te staan wat betreft ouderschapsverlof of mantelzorg. In tijden van onverwachte familieomstandigheden – of  het nu leuke of minder leuke betreft –  is het altijd verstandig om goed te blijven communiceren met je baas. Als je baas flexibel met de situatie omgaat,  zorg dan ook dat je dit vertrouwen niet beschaamt. Communiceer goed welke werktaken je wel en niet kunt doen. Of geef aan, wanneer je eerder van je werk weg moet,  dat je zodra je thuis komt je bereid bent om in de avonduren nog wat werk af te maken. Natuurlijk hoeft niet alles op een weegschaal maar het ‘voor wat hoort wat’ principe kun je hier wel een beetje op betrekken. Als je baas flexibel is met betrekking tot jouw situatie, geef hem daar dan ook jouw flexibiliteit en duidelijke communicatie voor terug.

2. Bereid de thuissituatie voor

Onverwachte familieomstandigheden komen altijd plotseling en kun je niet voorzien. Toch kun je je ook op onverwachte situaties voorbereiden door een ‘noodgevallenhandboek’ te maken met instructies waarin je bijvoorbeeld de oppas, je echtgenoot en andere naasten beschrijft. Bespreek dit van te voren met de kinderen, zodat ze weten wat zij kunnen verwachten. Maak een lijst met secundaire telefoonnummers in het geval dat mensen je niet direct kunnen bereiken als je op het werk bent. Wanneer je een plan hebt opgesteld, weet iedereen wat te doen in onverwachte situaties. Op deze manier kun je ook onnodige telefoontjes elimineren. Als je kind een lichte verhoging heeft en de oppas leest in het boek dat contact opnemen niet nodig is, scheelt dat jou weer een ongerust belletje van het thuisfront.

3. Houd het hoofd koel

Het is volkomen normaal dat emoties opduiken wanneer je werkdag wordt onderbroken door familieproblemen, of het nu een telefoontje is van de decaan over je spijbelende dochter of de cardioloog van je zieke vader. Probeer je hoofd koel te houden wanneer deze situaties zich voordoen. Vaak kun je toch niet direct iets doen om de situatie te verbeteren. Geërgerd en boos worden voegt gewoonlijk alleen maar meer stress toe aan de situatie. Pak een glas water, kop koffie, haal diep adem en bedenk hoe je het beste je werkdag kunt voortzetten.

4. Bel voor back-up

Het hebben van een back-up is super belangrijk voor werkende gezinnen. In sommige gevallen is dit een familielid of een goede vriend die je te hulp kan schieten. Als jij en je partner allebei werken is het goed om van te voren af te spreken wie van de twee het beste zijn werk kan onderbreken om de onverwachte situatie op te lossen. Ook kun je met je baas bespreken wat de beste werkwijze is, mocht zo’n situatie zich voordoen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om vergaderingen te verzetten? Deadlines te verschuiven etc. Vaak gelden er voor familieomstandigheden ook speciale richtlijnen vanuit HR. Informeer hiernaar, want die zullen dan ongetwijfeld op schrift staan.

5. Wees dankbaar

Volgens een recent onderzoek van Care.com heeft negentig procent van de werknemers vanwege  familieomstandigheden wel eens onverwachts van het werk moeten verzuimen. De kans is dus groot dat ook jij een keer onverwacht vanwege privé omstandigheden je werk moet verlaten. Het is zeer waarschijnlijk dat dan je directe collega jouw werk even overneemt. Bijvoorbeeld de vergadering die jij normaal leidt, de presentatie die jij zou houden of jouw klanten te woord staan. Het lijkt misschien vanzelfsprekend maar een ‘dank je wel’ als je weer terug bent is hier zeker op zijn plaats. E-mail je team om te bedanken dat ze je werk hebben opgevangen tijdens jouw aanwezigheid. Dit zorgt voor een betere sfeer in het team en zal iedereen een goed gevoel geven!