Glassdoor

5 manieren om tijdverspilling te stoppen op het werk

We hebben ze allemaal wel eens dagen of zelfs weken op het werk dat we niet zo productief zijn als we zouden willen. Wanneer je merkt dat je productiviteit gestaag afneemt, komt dit waarschijnlijk doordat je tijd verspilt in plaats van je te concentreren op de belangrijkste taken die je moet uitvoeren.

Hier zijn een paar stappen die je kunt nemen om te stoppen met het verspillen van kostbare arbeidstijd én om je werk efficiënter te doen.

1. Zoek een stilte ruimte
Het is makkelijk om afgeleid te worden op kantoor wanneer je omringd bent door spraakzame collega’s en koffie gesprekjes die veel interessanter zijn dan het werk dat je zou moeten doen. Als je jezelf daarin laat meeslepen , zul je waarschijnlijk achterop raken met je werk en als gevolg daarvan zal je baas je daarop aanspreken. Wanneer jezelf niet de discipline hebt om de verleiding van de ‘gezellige koffie gesprekjes’ te weerstaan, is het beter om regelmatig een rustigere plek op kantoor te zoeken, zoals een stilte conferentieruimte. Je kunt je manager ook om toestemming vragen zijn of haar kantoor te gebruiken wanneer hij of zij er niet is.

2. Schakel je mobiele telefoon uit
Af en toe een kort sms- of whatsapp bericht tijdens de werkdag lijkt misschien onschuldig, maar een kort berichtje kan ongemerkt snel leiden tot een volwaardig gesprek. In die tijd kun je belangrijkere taken niet uitvoeren. Als je wilt stoppen met tijdverspilling op kantoor, moet je je mobiel uitschakelen. Geef aan familieleden en goede vrienden door hoe je in noodgevallen bereikbaar bent (bijvoorbeeld via de vaste lijn van het kantoor) en schakel je mobiele telefoon alleen in tijdens bepaalde pauzes.

3. Organiseer je agenda
Het is gemakkelijk om ongemerkt tijd te verspillen als je geen vooraf ingesteld schema hebt waarin je werkzaamheden zijn ingedeeld. Wanneer je maximale efficiëntie in je werk nastreeft zal het helpen om een ​​dagelijkse kalender te maken met tijdsblokken voor verschillende taken. Bijvoorbeeld, als je inplant om van 16.00 uur tot 17:00 uur je wekelijkse data-analyserapport op te maken, zul je minder snel tijd verspillen in de wetenschap dat voor die taak een uur beschikbaar is.

4. Organiseer je omgeving
Een rommelige werkplek beperkt je om efficiënt te werken, zelfs als je het beter probeert te doen. Wanneer je bureau vol ligt met papieren en allerlei rommel moet je eerst weer wat tijd vrijmaken om het overzichtelijk te krijgen. Papieren die je niet direct nodig hebt, berg die op. Archiveer essentiële documenten in een bepaalde volgorde en maak daarmee je benodigde stukken toegankelijker. Hoe minder tijd je besteedt aan het navigeren door de rampzone, hoe meer tijd je vrijmaakt voor het daadwerkelijke werk.

5. Bouw pauze’s in
Soms verspillen we tijd op het werk door met collega’s te praten, sms-berichten te controleren of door op internet te surfen omdat onze geest een pauze nodig heeft van de constante sleur. Als je dat bekend in de oren klinkt is het beter om gedurende de dag wat pauzes te plannen. Je kunt bijvoorbeeld ‘s ochtends of ‘s middags 20 minuten reserveren om met collega’s te chatten of te surfen op je favoriete websites. Op die tijdstippen kun je dan aan de behoefte toegeven, zodat je vervolgens weer geconcentreerd aan het werk kan gaan. Hoe meer tijd je verspilt op het werk, hoe meer dat je manager en collega’s zal opvallen. Op die manier zal het je reputatie niet ten goede komen en kun je zelfs je baan in gevaar brengen . Blijf in plaats daarvan actief zoeken naar manieren om efficiënter te werken. Als je dit weet te realiseren, kun je jezelf ook de stress besparen wanneer deadlines opdoemen en je werk nog niet is voltooid.