COVID-19, Employer Branding, Glassdoor, Thuiswerken

5 manieren waarop bedrijven werknemers op afstand kunnen waarderen

covid 19

Ondanks dat we nu noodgedwongen prioriteit moeten geven aan de richtlijnen en we daarnaast ook de betrokkenheid van de werknemers willen waarborgen, kan dit toch de weg voor een succesvolle toekomst vrijmaken.

In deze moeilijke tijd ontdek je nieuwe manieren van werken, innovatieve oplossingen en – nog  belangrijker – een nieuw niveau van empathie met je collega’s. Hierdoor kunnen toekomstige uitdagingen leiden tot meer eensgezindheid. Een betrokken personeelsbestand is immers 17% productiever, zelfs in non-crisis situaties.

Hier zijn een paar tips om te beginnen:

1. Blijf fysiek aanwezig op het scherm.

In tijden van stress is praten en afstemmen cruciaal. Voor leiders die werknemers op afstand emotioneel willen ondersteunen, is actief luisteren van het grootste belang. Goede videoconferentie -software is een belangrijk hulpmiddel. Blijf tijdens een videogesprek fysiek aanwezig – navigeer niet over je scherm terwijl de andere persoon iets uitlegt. Geef ze dezelfde zorg en aandacht als wanneer je fysiek tegenover hen zit.

2. Ga van flexibiliteit naar plooibaarheid.

Flexibel werken is al een tijdje de trend, maar crisistijden vragen om grotere vormen van plooibaarheid. Dat betekent nieuwe manieren vinden om te werken, zodat je werknemers zich kunnen blijven aanpassen aan hun gezinssituatie. Elke persoon in mijn staf heeft momenteel bijvoorbeeld een baby.  Wanneer het moment nadert dat ze worden geconfronteerd met thuiswerken en tegelijkertijd voor hun kinderen zorgen, zullen we op onze manier van werken een heel nieuw niveau van creativiteit moeten toepassen – denk daarbij aan het houden van spontane videovergaderingen of het nemen van ongeplande pauzes in de dag.

3. Plan je reacties op ‘het onverwachte’.

We kunnen niet elke situatie de komende weken voorspellen, maar we kunnen onze reacties op onverwachte veranderingen wel voorbereiden. Wat ga je bijvoorbeeld doen als je een vergadering op afstand organiseert wanneer het kind van een teamgenoot om haar ouders roept? Er zullen onderbrekingen plaatsvinden en je begrip en tact om dit te erkennen, zullen aantonen in hoeverre je de situatie begrijpt en je werknemers waardeert.

4. Maak tijd voor feedback en collegiale ondersteuning.

Het delen van feedback is nu nog belangrijker. Maak gerichte tijd vrij om contact te onderhouden met werknemers, te horen wat hun problemen zijn en te meten hoe de transitie verloopt.

5. Oefen dankbaarheid.

Dit  is misschien wel de belangrijkste van allemaal. Werknemers staan ​​nu voor veel uitdagingen en maken tijd vrij om – weg van hun familie – digitaal voor het werk te verschijnen. Erkentelijkheid hiervoor zal elke werknemer goed doen. Zet je gebruikelijke lof en waardering op steroïden. Of je nu een persoonlijke e-mail verzendt, teamleden tijdens een gesprek bij naam herkent of een pakketje stuurt, elke kleine daad van waardering kan je werknemers helpen de dag door te komen.

Naarmate deze situatie voortduurt, kan de economische impact op zowel werkgevers als werknemers aanzienlijk zijn. Toegevoegde financiële stress bovenop sociaal isolement zal waarschijnlijk de kans op depressie en angst vergroten. Bedrijven kunnen een grote rol spelen door ervoor te zorgen dat hun werknemers verbonden blijven met anderen en betrokken blijven bij hun werk.

Door dit gedwongen experiment vinden we misschien betere manieren om te werken en meer methodes om de eenzaamheid en depressies,  die al tot epidemische niveaus waren gestegen, te beteugelen. Zou het niet geweldig zijn om deze strijd samen aan te gaan en dat dit dan resulteert in werknemers die meer betrokken zijn bij hun werk en bedrijven die beter voorbereid zijn op succes in de toekomst?

 

Rhonda Basler leidt het klantbetrokkenheid- en marketingteam van Hallmark Business Connections, de B2B-dochteronderneming van Hallmark. Haar passie is het innoveren van mensgerichte en resultaatgerichte benaderingen van klantervaring, medewerkersbetrokkenheid en omnichannel marketing, waardoor een geweldige ROI wordt gecreëerd door menselijke verbinding. Voordat Rhonda bij Hallmark Business Connections kwam werken, werkte ze samen met bureaus en bedrijven, variërend van kleine bedrijven tot de Fortune 500, en behaalde ze meetbare marketing- en klantervarings resultaten door de nieuwste marketinginnovaties en strategische inzichten toe te passen. Volg haar op Twitter op @rkbasler

 

Blog Banner 2 NL