Employer Branding, Glassdoor

5 Tips om je Imago als Werkgever te Verbeteren

Sociale media en websites zoals Glassdoor zijn de plek geworden om reviews te plaatsen, te delen en te zoeken – zowel goede als slechte. De waarde van online reviews wordt door bedrijven vaak onderschat. Helaas kan dit het bedrijfsimago – vooral in de wervingswereld – niet altijd ten goede komen.

Een recente studie toont aan dat werkzoekenden meer interesse hebben om hun cv in te sturen aan werkgevers met positieve online reviews, dan wanneer de werkgever negatieve reviews heeft. Sollicitanten die positieve bedrijfsreviews hebben gelezen hebben minder grote eisen wat betreft salarisverhogingen dan degenen die neutrale of negatieve reviews hebben gezien. Onderzoekers aan de universiteit van Las Palmas de Gran Canaria ontdekten dat bedrijven met positieve reviews veelal meer cv’s krijgen toegezonden, waarbij de kandidaten minder het accent leggen op het salaris. De studie concludeerde dat werkgevers die online op de reviews van werknemers reageren in staat zijn om werknemers beter te behouden en aan te trekken, vooral in een krappe arbeidsmarkt. Hoewel er geen standaard aanpak is om online merk en imago te beheren, zijn er wel richtlijnen die je hierbij kunnen helpen.

1.) Online onderzoek doen

Wellicht bent je niet helemaal op de hoogte van het online imago van je bedrijf. Het advies is om online onderzoek te doen en je verder te verdiepen in hetgeen er online over je organisatie wordt gezegd. Op sites zoals Glassdoor staat veel van deze informatie. Je vindt waarschijnlijk reviews, meningen, commentaren van oude en huidige medewerkers en sollicitanten. Het is belangrijk om alle informatie rustig door te lezen, notities te maken en eventueel een patroon te vinden in de reviews.

2.) Actie ondernemen

Een van de makkelijkste manieren om online een merk te verbeteren, is om een gratis werkgeversprofiel op Glassdoor te claimen. Met een gratis werkgeversaccount heb je de mogelijkheid om informatie van het bedrijf te bewerken, op reviews te reageren, de bedrijfsmissie toe te voegen, etc. Een aanvraag voor een gratis werkgeversaccount verkrijg je door op deze link te klikken: Glassdoor gratis werkgeversaccount verzoek

3.) Reageren op reviews

Het is niet verstandig om impulsief te reageren op reviews. Vooral als het gaat om negatieve reviews is het belangrijk om eerst te bedenken hoe je wilt reageren. Het is aan te bevelen dat in de reactie naar voren komt dat er begrip is voor de situatie, bedankt wordt voor de feedback en zo nodig aangeeft er wat mee gaat gebeuren.

4.) Bijwerken en monitoren

Aangezien het internet nooit stilstaat, is het belangrijk om online voortdurend te monitoren. Plan tijd in de week om bedrijfsreviews proactief te beheren. Of – als het budget het toelaat – huur een community manager in. Controleer en breng reviews en opmerkingen in kaart, identificeer eventuele interne problemen en gebruik de beschikbare informatie om een betrouwbaar en geloofwaardig imago op te bouwen.

5.) Betrek uw werknemers

Vergeet niet om de feedback van de huidige medewerkers in acht te nemen. Leer van de feedback, zoek manieren om de bedrijfscultuur te verbeteren en hiermee bij medewerkers een gevoel te creëren dat hun feedback serieus wordt genomen. Daarnaast kun je nieuwe en bestaande werknemers aanmoedigen om hun sollicitatie-ervaring, werkervaring en bedrijfsnieuwtjes te delen op sociale media. Immers, mond-tot-mond informatie van werknemers over hoe het is om te werken bij een organisatie is een veel krachtigere informatiebron dan officiële persberichten of een eigen carrière website. Het biedt een realistisch inzicht voor werkzoekenden en is een krachtige recruitment tool.