Glassdoor

6 dingen die je beter niet op de laptop van je werk kunt doen…

Geplaatst door Glassdoor-team

Experts op het gebied van loopbaanadvies

Laatst bijgewerkt June 22, 2021

Tegenwoordig is het heel gebruikelijk dat je werkgever je voorziet van een laptop en mobiele telefoon. De ICT afdeling stelt vaak van tevoren je apparaten in met je inloggegevens, veelgebruikte apps en andere benodigde attributen die noodzakelijk zijn om je werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren. Zodra de eerste werkweek voorbij is personaliseren we onze apparaten. Bijvoorbeeld die leuke foto van je hond als achtergrondfoto op je laptop. Je checkt je Facebook account voor het laatste nieuws (en om die goede oude vriend te feliciteren...), je zet die leuke playlist van Spotify weer eens aan en checkt snel nog even de uitverkoophoek op bol.com. We doen het allemaal: “Woggen” of te wel Werk Ontwijkend Gedrag op de laptop van je werkgever…
Toch is het niet altijd even verstandig om je laptop voor zowel je privé als zakelijk leven te gebruiken. Dit kan namelijk riskant zijn; niet alleen voor jezelf maar ook voor het bedrijf waar je werkzaam bent.

Software technologiebedrijf Check Point nam vorig jaar een enquête af bij meer dan 700 ICT professionals. Hieruit bleek dat bijna tweederde van de recente datalekken waren veroorzaakt door de nalatigheid van de werknemers. “De grootste bedreiging voor bedrijven bevindt zich in de organisatie zelf” aldus Check Point. Hoewel velen van ons zich echt wel bewust zijn van "hackgevoelige” websites (zoals pornografische sites als duidelijkste voorbeeld) is veiligheid in acht nemen veel meer dan het vermijden van "ondeugende" plaatjes. Wat kun je nu nog meer doen om jouw veiligheid en die van het bedrijf te waarborgen? Om onze ICT-kennis te verfrissen hebben we gesproken met diverse ICT-experts en zij hebben voor ons 6 nuttige tips op een rijtje gezet.

1. Sla NOOIT persoonlijke wachtwoorden op je werkcomputer op

De meeste mensen gebruiken hun werklaptopmeer dan 8 uur per dag. Vaak nemen we de werklaptop mee naar huis en gebruiken hem daar voor zowel persoonlijke als zakelijke doeleinden. Wanneer een website je vraagt: “Wilt u dit wachtwoord opslaan op dit apparaat?” is de verleiding om op JA te drukken natuurlijk erg groot…. Toch is het aan te raden dit niet te doen. Veel bedrijven hebben in het beleid voor internet een ingebouwde clausule in de computer c.q. e-mail waarin vaak wordt opgenomen dat het opslaan van persoonlijke wachtwoorden een precaire aangelegenheid is. Het is daarom altijd belangrijk om de beleidsvoorwaarden voor het gebruik van kantoorcomputers goed door te lezen, zodat je weet wat wel en niet is toegestaan.

2. Maak geen ongepaste (racistische) grappen in werk gerelateerde chatboxes

Kantoor-chatboxen zoals Slack, Google Hangout, Outlook, Skype chat etc. zijn super handig voor teamconversaties en samenwerkingen. De valkuil is echter dat je deze chatboxen gaat gebruiken voor andere doeleinden zoals de laatste ‘roddel en achterklap’. Waar je waarschijnlijk niet bij stilstaat is het feit dat deze berichten die je via de chat verzendt allemaal op de server worden opgeslagen en daardoor ook allemaal kunnen worden achterhaald, net als e-mails. Bedenk dus goed wat je wel en niet wilt zeggen in een chatbox… Wellicht is het zelfs beter om je schuine grappen of privé-gesprekken achterwege te laten.

3. Verbind nooit met een publiek wifi-netwerk (als je met vertrouwelijke en/of gevoelige documentatie werkt)

Voor veel mensen is thuiswerken, op flexibele kantoren, in cafeetjes etc. niet ongebruikelijk en dus komt het geregeld voor dat je je laptop verbindt met een publiek netwerk. Helaas is het zo dat de wifi-verbinding van publieke plekken zoals werkcafé’s, op vliegvelden, in de trein en dergelijke vaak een netwerk hebben waar makkelijk op in te breken valt. Onze ICT-experts raden dan ook af om via een publieke wifi-verbinding je werkmail, een bankrekening of andere sites met gevoelige informatie te openen.

4. Geef vrienden en non-ICT collega’s geen virtuele toegang tot je werklaptop.

Tegenwoordig is het erg gemakkelijk om virtueel iemand toegang te geven tot jouw laptop, werkdocumentatie etc. “Het is in deze moderne tijd heel gewoon om iemand anders toegang te geven of online informatie te delen, want met een druk op de knop heb je de mogelijkheid om bijna iedereen die je kent toegang tot je computer te geven,” vertelt Joe Rejeski, CEO en oprichter van de avenue X group. “Het zou in principe hetzelfde zijn wanneer een van je vrienden het kantoor inloopt en aan jouw bureau gaat zitten zonder dit eerst met je baas te bespreken. Pas dus op dat je niet dezelfde fout begaat in de virtuele wereld.”

5. Sla geen persoonlijke data op je werk laptop op

Het is natuurlijk erg handig om een ‘privé’-folder op je computer te hebben waar je je persoonlijke documentatie, vakantiefoto's, een kopie van die ene loodgietersrekening in opslaat. Vaak vergeten we dat je werkcomputer niet je eigen bezit is, maar altijd eigendom blijft van je werkgever. Als het bedrijf waarvoor je werkt bijvoorbeeld failliet gaat en je per direct je computer moet inleveren, heb je geen tijd om je persoonlijke data van je computer te halen. Ditzelfde scenario geldt als je op staande voet ontslagen wordt en je eveneens per direct al je spullen moet inleveren. Dan is het evenmin een prettig idee wanneer er nog een map met bijvoorbeeld je belastingteruggave op die computer staat. Een tip die de ICT-experts gaven: doe een USB sleutelhanger om je sleutelbos, zodat je in elk geval snel je “persoonlijke map” kan opslaan!

6. Werk niet aan je bijbaan, studie of tweede baan tijdens werktijd

Sommige mensen hebben meerdere banen of een extra baantje in het weekend voor wat meer cash in het laatje. Werk hier niet aan tijdens kantooruren of op je werklaptop. Zoals eerder aangegeven kan je werkgever wettelijk gezien alle informatie opvragen van je computer. Een ICT-expert kan makkelijk al je data van je computer trekken, plus je internetgeschiedenis. Het lijkt misschien onschuldig ‘even wat werk doen voor je andere baan, snel die ene klant een mailtje sturen’, maar zodra je manager of HR hiervan op de hoogte is kan het nare gevolgen hebben.

Labels:
Startpagina blogGlassdoor6 dingen die je beter niet op de laptop van je werk kunt doen…