Employer Branding, Glassdoor

7 leuke en simpele manieren om de bedrijfssfeer te verbeteren!

Het is van de gezichten af te lezen. Verveling, uitputting en een algehele houding die schreeuwt: “Ik ben er klaar mee!”

Natuurlijk kan de sfeer op een kantoor elke dag anders zijn. De ene dag zal gezelliger zijn dan de andere. Toch moeten werkgevers ervoor waken dat een onaangename sfeer geen dagelijkse kost wordt. “Het managementteam zet de toon en dient als voorbeeldfunctie voor de gewenste normen en waarden. Wanneer werknemers zien dat er positieve normen en waarden worden nagestreefd door het management, heeft dit een positief effect op de werknemers,” aldus Kirsten Davidson, manager Employer Branding bij Glassdoor.

Nieuw onderzoek van Glassdoor’s Dr. Andrew Chamberlain toont aan dat, wanneer werknemers het volste vertrouwen hebben in hun baas men eerder bereid is om in te leveren op hun werk-prive balans.

Hier zijn 7 eenvoudige manieren om het moraal en de prestaties van werknemers te verhogen zonder dat er salarisverhogingen uitgedeeld hoeven te worden.

1. Laat zien dat je begaan bent met je personeel.

Benoem de welbekende ‘roze olifant’. In je kantoor gaan zitten, vergaderingen leiden en doorgaan met de dagelijkse gang van zaken alsof alles koek en ei is, is in dit geval niet verstandig. Geef aan dat je op de hoogte bent van de minder ideale omstandigheden binnen het bedrijf, waarbij je begrip toont voor de zorgen van de werknemers. Bespreek deze met hen, of het nu gaat om salarissen, slechte reviews, afnemende prestaties of een te hoge werkdruk. Doordat je als werkgever de zorgen benoemt en bereid bent deze te bespreken met je werknemers, bouw je een goed vertrouwen op. Zo kan de negatieve koers weer snel in een positieve omgezet kunnen worden.

2. Geef werknemers iets om in te geloven en naar toe te werken.

De meeste kantooromgevingen zijn gericht op het realiseren van doelstellingen en het behalen van targets. Het is belangrijk om werknemers iets te geven om hen te inspireren. Natuurlijk kun je niet iedereen opslag geven, maar je kunt werknemers ook stimuleren door middel van extra vrije dagen, cadeaubonnen of goede arbeidsvoorwaarden. Onthoud dat erkenning en waardering voor de werknemers essentiële componenten zijn om de bedrijfsdoelstellingen te behalen.

3. Vraag om input.

Vraag pro-actief om feedback over hoe de bedrijfscultuur verbeterd kan worden. Bij Glassdoor en andere succesvolle bedrijven sturen we regelmatig een enquête uit naar de gehele organisatie om te polsen hoe we ervoor staan. Het beste werkt een enquête van 10 vragen waarbij de werknemers anoniem feedback kunnen geven.

4. Vier werkjubilea.

Bij Facebook viert het personeel ‘Face-versaries’ waarbij elk jaar dat een werknemer langer in dienst is dit gevierd wordt met ballonnen, taart en een kaartje van het managementteam. Laat je inspireren en registreer vanaf nu nauwkeurig de startdatum van je medewerkers. Bedrijfsloyaliteit moet altijd erkend/gevierd worden!

5. Geef je team een ‘gewoon omdat het kan’ middag vrij.

Als je de kalender hebt gecheckt en constateert dat er geen belangrijke vergaderingen of activiteiten gepland staan voor die namiddag, verras je team met een middagje vrij! Deze onverwachte leuke extra’s worden ongetwijfeld enorm gewaardeerd en geven een positieve boost aan het personeel.

6. Wees transparant.

“Ik heb keer op keer gemerkt dat de beste teams worden opgebouwd door managers die feedback en transparantie aanmoedigen en omarmen,” vertelt Robert Hohman, CEO van Glassdoor. “Eerlijke en open communicatie is essentieel voor een succesvol team. Laat merken dat ieders mening en ideeën worden gehoord en gewaardeerd. Transparantie moet in het DNA zitten van het bedrijf.”

7. Organiseer geregeld leuke bedrijfsuitjes.

Er zijn veel dingen die de sfeer binnen een bedrijf kunnen verbeteren, zoals een team happy hour, een middagje met elkaar naar de bowlingbaan etc. Belangrijk punt is dat de activiteit buiten de kantoormuren plaatsvindt. Wat je ook doet, zorg ervoor dat het leuk, ontspannen en gezellig is! Davidson voegt eraan toe: “Wanneer medewerkers in teams werken waar zij zich gewaardeerd voelen en zich comfortabel genoeg voelen om zichzelf te kunnen zijn, kan dit leiden tot betere bedrijfsresultaten.”