Glassdoor

8 ochtendrituelen die je werkdag zullen verbeteren

Geplaatst door Glassdoor-team

Experts op het gebied van loopbaanadvies

Laatst bijgewerkt May 8, 2017

Ben je vaak al moe voordat je lunchpauze begint? Tel je de minuten af totdat het eindelijk 17.00 uur is? Wiebel je heen en weer op je stoel uit verveling of simpelweg omdat je geen zin meer hebt in je werkdag? Als op een van deze vragen je antwoord ‘ja’ is kun je wel een opfrisbeurt gebruiken.

We hebben het hier niet over een opfrisbeurt die je bij de spa of kapper krijgt, maar over een opfrisbeurt voor je werkdag waardoor je meer uit je dag haalt en aan het einde van de dag meer energie over hebt. Onderstaand een lijstje met 8 rituelen die van jouw werkdag een succes kunnen maken!

1. Maak tijd voor een goed ontbijt

Aandacht geven aan een goed ontbijt is een essentieel onderdeel om je dag goed te beginnen. Ontbijt is een moment van rust en geeft je tijd om even een momentje voor jezelf te hebben, voordat je hectische dag begint. “Zorg dat je alle gedachten aan wat je allemaal op werk moet doen die dag opzij zet en geniet zorgeloos van je ontbijt.” schrijft Thich Nhat Hanh in zijn boek Work: How to Find Joy and Meaning in Each Hour of the Day. Hanh beveelt aan om je ontbijt thuis te nuttigen i.p.v. buiten de deur of onderweg naar werk.

2. Wees eerlijk tegen jezelf

Voordat Steve Jobs, de oprichter en voormalig CEO van Apple, ‘s ochtends naar zijn werk vertrok, keek hij elke ochtend in de spiegel en vroeg aan zichzelf; “Als vandaag de laatste dag van m’n leven zou zijn, word ik dan blij van de dingen die ik vandaag van plan ben te gaan doen?” Als Jobs te veel dagen achter elkaar “nee” antwoordde op deze vraag, was het een teken voor hem om zijn prioriteiten bij te stellen. Door grote levensvragen onderdeel te maken van je dagelijkse routine kun je kleine dingen makkelijker in perspectief brengen.

[Bekijk de vacatures bij Apple]

3. Breng tijd door met je familie

Veel succesvolle mensen krijgen een “Power Boost”door de tijd te nemen voor de mensen waar ze het meest van houden. Samantha Power, de extraverte voormalige VS ambassadeur van de Verenigde Naties, gebruikt haar ochtenden om met haar familie en kinderen door te brengen. “Tijd in de ochtend is heilig voor me, ik zorg dat ik dan altijd tijd heb. Op de avonden is de kans op extra tijd klein, dus we proberen echt te genieten van onze ochtenden”, vertelt Power in The Atlantic.

4. Meditatie

Dit klinkt misschien vreemd, maar een techniek die je goed kan helpen om je focus te vinden en je beter te kunnen concentreren, klinkt heel onproductief: niets behalve ademhalen. “Mediteren heeft de grootste bijdrage geleverd aan al mijn grote successen,” vertelt Ray Dalio, oprichter van de grootste hedge fund ter wereld, Bridgewater. Arianna Huffington - oprichter van de Huffington Post - is ook een groot fan van regelmatig mediteren. Zij suggereert om iedere ochtend te beginnen met 5 minuten mediteren, want op deze manier wordt meditatie vanzelf een dagelijkse routine.

5. Prioriteiten stellen

Het welbekende ‘to-do’ lijstje is zeker niet de nieuwste tip. Zelfs Benjamin Franklin schreef in zijn biografie uit 1791 al dat hij altijd eerst zijn doelen opschreef voordat hij aan de dag begon. Tijdens zijn ochtendritueel schreef hij elke ochtend de vraag op “Wat zal ik vandaag doen?” Prioriteiten opschrijven aan het begin van je dag geeft je gedurende de gehele dag het gevoel van verantwoordelijkheid om die taken daadwerkelijk gedaan te krijgen. Het beste werkt het als je je to-do lijstje op een goede zichtbare plek hangt.

6. Sporten

Sporten in de ochtend geeft je lichaam een stevige endorfine-boost en de energie die je nodig hebt om goed de dag door te komen. Twyla Tharp, een 75-jaar oude danseres, choreograaf en schrijfster spreekt vol lof over haar ochtendroutine in de sportschool: “Elke dag van mijn leven sta ik routinematig op. Ik word wakker om 5:30 uur, doe m’n sportkleren aan, mijn beenwarmers, mijn trui, en zet mijn pet op. Vervolgens loop ik naar buiten, roep een taxi en laat me afzetten bij de sportschool waar ik twee uur lang aan de slag ga” schrijft ze in haar boek The Creative Habit. Je hoeft niet per se twee uur lang te sporten. Een kwartiertje kan al voldoende zijn om je lichaam een goede endorfine-boost te geven voor de rest van de dag.

7. Lezen

Veel succesvolle mensen gebruiken de ochtend om het laatste nieuws te lezen – Bill Gates leest naar verluidt elke ochtend de Wall Street Journal, de New York Times en de Economist.

8. Vroeg beginnen

De meest CEO’s zijn vroege vogels – Indra Nooyi, de CEO en voorzitter van PepsiCo, wordt elke dag om 4 uur wakker en is om 7 uur op de zaak. Alhoewel 4 uur voor de meesten van ons wat aan de vroege kant zal zijn, is het raadzaam om een weliswaar realistisch, maar wel vroeg tijdstip voor jezelf aan te houden en hier je wekker op aan te passen. Bij vroeg opstaan hoort ook vroeg naar bed gaan. En dat dat niet onmogelijk is bewijzen succesvolle mensen als Jeff Bezos, CEO van Amazon, Arianna Huffington, oprichter van de Huffington Post, alsmede steeds meer executives die allemaal zweren bij een nachtrust van minimaal 8 uur.

Labels: