Carrière Advies, COVID-19, Glassdoor, Thuiswerken

8 tips die je nodig hebt om een ​​uitstekende thuiswerker te zijn

covid19

Covid-19 heeft grote impact op het wereldwijde bedrijfsleven. Ineens werkt een groot deel van de beroepsbevolking thuis. Maar hoe zorg je ervoor dat je thuis productief en efficiënt te werk gaat?

We verzamelden 8 tips om je werkzaamheden goed uit te voeren, gelijke tred te houden met je collega’s en daarbij ook voor jezelf zorgen.

Hier zijn de 8 tips die je nodig hebt om een ​​uitstekende thuiswerker te zijn:

1. Kleed je aan. Als je thuis werkt kan het verleidelijk zijn om de hele dag in je pyjama te blijven, maar het is zeker de moeite waard om de tijd te nemen om je aan te kleden, zodat je je zelfverzekerder voelt. Trek een fris overhemd, broek of jurk en een paar nette schoenen aan. Je hebt dan niet alleen het gevoel dat je de noodzakelijke omschakeling van ontspannen thuis en rondspringen naar ‘werk’ hebt gemaakt, maar je bent dan ook altijd klaar om op het laatste moment een videogesprek met een collega of klant aan te gaan.

2. Investeer in een Ergo-opstelling. Af en toe is het een leuke afwisseling om aan het aanrecht of vanaf de bank te werken (net zoals je je af en toe een verblijf in je pyjama kunt veroorloven). Maar, als je regelmatig thuis werkt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je werkplek paraat staat. Dat betekent dat je naast je laptop een externe monitor gebruikt, ervoor zorgt dat deze zich op ooghoogte bevindt en een toetsenbord toevoegt, waarmee je handen op natuurlijke wijze rusten. Daarbij is een externe muis van belang om je polsen en onderarmen gezond te houden. Gebruik een ergonomische stoel en let op je houding.

3. Houd je agenda actueel. Om te voorkomen dat iemand op kantoor of op een andere locatie zich ooit afvraagt ​​waar je bent, moet je ervoor zorgen dat je agenda altijd up-to-date en nauwkeurig is. Of je nu aan het werk bent of een korte wandeling maakt om je hoofd leeg te maken, zet in je agenda de momenten dat je ‘bezet’ bent. Hiermee kun je mensen op de hoogte houden van je beschikbaarheid.

4. Besef wanneer je even afstand moet nemen van je bureau. Maak niet de fout om aan je bureau te worden vastgekluisterd. Wanneer je niet op kantoor aanwezig bent, kan het verleidelijk zijn om tot het uiterste te gaan en ervoor te zorgen dat je constant beschikbaar bent voor collega’s en klanten. Maar ook als je vanuit huis werkt heb je af en toe even pauze nodig, net zoals op kantoor. Zorg ervoor dat je tijd vrijmaakt om je batterij op te laden met een wandeling, een sportactiviteit of een echte verzorgde lunch. Geef hierover openheid.

5. Wees creatief met teamvergaderingen. Om de omgeving te veranderen en wat frisse lucht te krijgen, kun je overwegen om een ​​gesprek te plannen in plaats van een videoconferentie. Zo kun je bijvoorbeeld een wandeling maken, terwijl je een collega bijpraat. Net zoals je misschien met een teamgenoot het kantoor verlaat, loop je naar buiten met je koptelefoon op en ga je verder met je gesprek. Als je een agenda moet volgen, gebruik dan een checklist op je telefoon of stop een notitiekaart in je zak, die je onderweg hiernaar verwijst.

6. Zoek de beste manier om je te concentreren. Soms kan de stilte van thuiswerken oorverdovend zijn. Als achtergrondgeluid je helpt bij het inbellen, maak dan een relaxte afspeellijst. Als geluiden van b.v. bouwactiviteiten van buiten storend zijn, draag dan een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking. Als je kamergenoot of kinderen thuis zijn, zoek dan een manier om deze verstoringen tot een minimum te beperken.

7. Laat je ondersteunen door taaklijsten. Zonder de typische ritmes van het kantoorleven, zoals de bedrijvigheid van mensen die elk uur van vergadering naar vergadering lopen, kan thuis werken als één grote, overweldigende hoeveelheid tijd aanvoelen. Schrijf een takenlijst voor jezelf in volgorde van prioriteit – natuurlijk eerst je moeilijkste project aanpakken – en wijk er niet van af. Vink af wat je afgehandeld hebt, zodat je aan het eind van de dag precies ziet waar je de volgende ochtend weer moet beginnen.

8. Op tijd stoppen. Thuiswerken kan zowel een zegen als een vloek zijn, maar er zijn manieren om dat eerste meer te benadrukken. Als je werkplek ook de plek is waar je ontspant, kan het veel moeilijker zijn om grenzen te stellen. Het kan zelfs aanvoelen alsof je nooit helemaal aan het werk bent… maar ook nooit helemaal ontspant, wat slecht is voor iedereen – vooral voor jou. Cruciaal is het volgende: als je aan het werk bent, ga je voor all-in en sta je ‘aan’.  Wanneer het tijd is om te stoppen, sluit dan ook je laptop af en loop weg van je werkplek. De lijst die je eerder hebt gemaakt met daarin wat je morgen als eerste moet doen, ligt immers al klaar en dat is het halve werk.

 

Blog Banner 2 NL