Hoe je een gesprek over de balans tussen werk en privéleven begint


Als je worstelt om de juiste balans tussen je werk- en privéleven te vinden, is de kans groot dat dat te maken heeft met je leidinggevende. Moet je van je manager vaak tijdens het weekend werken of word je dikwijls gevraagd ‘s avonds laat door te werken? Is jouw baas zo’n micromanager die je aanspreekt als je een paar minuten te laat binnenkomt of maak je je altijd zorgen over of je manager twijfelt of je een goede werkkracht bent?

Dan is het tijd om er iets aan te gaan doen – en nee, fulmineren tegen je collega’s en vrienden gaat het probleem niet oplossen. We hebben gesprekken gevoerd met HR-specialisten en advies gevraagd over hoe je een gesprek met je leidinggevende kunt aanknopen om samen een betere balans tussen je werk- en privéleven te vinden.

[Verwant:  Wijze woorden: babyboomers aan het woord over werk/privé-balans]

De eerste stap is om vast te stellen wat het probleem is

Als je nauwelijks van een balans tussen werk en privéleven kan spreken, ga dan eerst bij jezelf te rade waarom dat het geval is. Leg je te veel druk bij jezelf en ben je continu aan het wedijveren met je collega’s? Of komt het omdat je leidinggevende je te veel onder druk zet en je meer werk geeft dan mogelijk is af te krijgen tijdens een reguliere uren?

Maak een lijstje van projecten en taken die jouw manager jou heeft opgedragen die de meeste stress veroorzaken. Als je niet wilt werken tijdens het weekend, begin dan een gesprek waarin je aangeeft dat als er taken zijn die je op vrijdag niet afkrijgt, je die maandag als eerste zal oppakken en dat je liever niet je e-mail checkt tijdens het weekend.

“Ik denk dat sommige werknemers iets minder loslippig over hun privéleven zouden kunnen zijn”, aldus Cassidy Solis, workplace flexibility program specialist werkzaam bij de Society for Human Resource Management. “Als je om persoonlijke redenen een keertje vroeg weg moet zou je gewoon moeten zeggen: Ik moet vandaag vroeg weg, ik heb een afspraak.” Je hoeft niet uit te leggen dat je naar een voetbalwedstrijd van je kinderen gaat.

Als je deze dingen geprobeerd hebt en merkt dat het toch vooral aan je leidinggevende ligt dat je een goede balans niet kunt vinden, dan is het goed om een gesprek met je manager aan te gaan.

Ga een open en eerlijk gesprek aan met je leidinggevende

HR-specialisten raden aan om eerlijk te zijn tijdens het gesprek, naar anderen, maar ook naar jezelf.

“Zorg dat je nadruk legt op de inhoud van de functie en hoe je je werkzaamheden en taken af kunt krijgen als je meer flexibel zou kunnen werken”, adviseert Solis, maar stelt voor dat je ook andere opties in overweging neemt die het probleem zou kunnen oplossen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat je een dag per week thuis werkt of dat je de vaste werktijden wat versoepelt, de ene dag een uurtje minder, de andere dag een uurtje meer. Maar laat zien hoe je op deze manier nog steeds je deadlines kunt halen en mogelijk zelfs beter zal presteren dan voorheen.

Toon waardering en stel vragen

Sarah Green Carmichael, senior editor van de Harvard Business Review stelt voor om positieve feedback te geven en je waardering te uiten als je manager iets positiefs doet. Dit verhoogt de kans op herhaling van gewenst gedrag van je manager.

Green Carmichael noemt als voorbeeld: “Stel dat jouw baas op ieder willekeurig uur de hele dag door e-mails stuurt waardoor je ook ‘s avonds en in het weekend op je hoede moet zijn. Maar op een goede dag stuurt zij ‘s ochtends één enkele e-mail met daarin een keurig georganiseerd takenlijstje voor die dag. In dat geval zou je iets kunnen zeggen als, “Bedankt voor het goed gestructureerde e-mailtje dat je vanmorgen stuurde. Het heeft me enorm geholpen om me te richten op de belangrijkste taken en alles één voor één af te werken.”

Als dat niet werkt, is het goed om te vragen waarom je manager op deze manier werkt – misschien dat er van bovenaf grote druk op hem/haar wordt uitgeoefend!

“Als je een goede relatie hebt met je leidinggevende en hij/zij open staat voor eerlijke en directe feedback, geef het dan – maar doe het met tact en wees specifiek”, zegt Green Carmichael. “Dat is altijd de beste manier om feedback te geven.”

Wanneer je met HR moet gaan praten

Zorg dat je eerst goed op de hoogte bent van het personeelsbeleid en richtlijnen die er gehanteerd worden, want iedere werkgever is anders.

“HR kan behulpzaam zijn als het aankomt op het uitvoeren van het arbeidsrecht en eventuele inbreuken daarop. Als je baas dus ooit iets doet wat in tegenspraak is met je arbeidsovereenkomst of met het arbeidsrecht in het algemeen, dan is dat iets wat HR graag zou willen weten – want de taak van HR is om het bedrijf tegen risico’s te beschermen”, aldus Green Carmichael.

Maar als je manager zich echt onredelijk en zich als een tiran opstelt, dan is het misschien tijd dat HR ingrijpt.

Solis bevestigt dit en merkt op dat dit ook een goede manier is om erachter te komen wat voor ervaring het bedrijf heeft met openheid, transparantie en de balans tussen werk en privéleven. Door deze stap te zetten zul je een beter idee krijgen of jouw bedrijf actief werkt aan de tevredenheid van werknemers of dat er een structurele barrière binnen het bedrijf is om dit soort zaken aan te kaarten óf dat het gaat om één manager die niet mee wil werken.

Het gesprek is achter de rug… Wat nu?

Als er niets verandert in het gedrag van je baas, realiseer je dan dat het leven maar kort is en dat er waarschijnlijk een drastische stap nodig is om je uit deze ellendige situatie te halen. Green Carmichael stelt voor om of te kijken of je overgeplaatst kan worden naar een andere afdeling of team en dat je het inkleedt als “carrièrekans” en niet dat je je huidige baas wilt ontvluchten.

Of, als daar ook niets uitkomt en er nog steeds niets is veranderd na gesprekken met managers en HR dan is misschien het moment aangebroken om uit te kijken naar een andere werkgever waarvan bekend is dat hun visie over de balans tussen werk en privéleven beter aansluit bij jouw wensen. Het lijkt eng om deze stap te zetten, maar je zult een stuk gelukkiger zijn als je eenmaal een manager hebt gevonden die begrijpt dat je ook nog een leven naast je baan hebt.

Lees reviews over bedrijven op GLASSDOOR om een werkgever te vinden die bij jou past!

Categoriëen Carrière Advies