Hoe je je ervaring en connecties kunt gebruiken om een baan te krijgen


Het is een vraag die de tand des tijds doorstaan heeft, maar het antwoord heeft wel degelijk een evolutie ondergaan: Hoe vind ik een baan? Volgens een recent onderzoek van Glassdoor (in het Engels) is de beste manier om aan een baan te komen via een andere werknemer bij het bedrijf. Referenties van werknemers worden dusdanig hoog gewaardeerd dat sommige bedrijven hun personeel aansporen met beloningen om getalenteerde kandidaten aan te dragen om te komen solliciteren voor open posities.

Om jouw zoektocht naar een baan en het gebruik van je netwerk zo efficiënt mogelijk te maken, is nu het moment gekomen er flink tegenaan te gaan. Hier zijn 5 stappen die je echt niet kunt overslaan als je die baan van je dromen wilt verwezenlijken:

  1. Besef hoe je op kunt vallen
    Neem even de tijd aan het begin van je zoektocht om je werkervaring eens goed onder de loep te leggen. Kijk eerst naar je cv. Is het een goede weerspiegeling van wat jou bijzonder maakt? Je komt vast onderdelen tegen die na wat aanpassingen jouw ervaring en vaardigheden beter benadrukken. Maak een nieuwe lijst van alles wat je bereikt heb in je loopbaan, met specifieke voorbeelden en anekdotes die laten zien hoe goed jij bent in wat je doet. Integreer deze prestaties in je cv en maak ze je eigen. De op deze manier vergaarde zelfkennis is een belangrijk hulpmiddel bij je gehele zoektocht naar een baan, van begin tot eind.
  1. Vind vacatures die bij jouw kwalificaties passen
    Hoewel zoeken via vacaturesites nog steeds de meest voor de hand liggende manier is, zijn er zeker ook andere manieren om open posities te vinden. Recruiters vinden tegenwoordig hun beste kandidaten ook via sociale en professionele netwerken. Zoek op Twitter naar hashtags zoals #vacature, #jobs of #baan om posts te vinden waarin bedrijven naar kandidaten zoeken. Richt je zoekactie op bedrijven waarin je geïnteresseerd bent of posts bij jou in de omgeving.

[Lees ook: Zoek naar nieuwe vacatures bij jou in de buurt]

  1. Maak nieuwe connecties en doe een beroep op je bestaande netwerk.
    Gebruik de informatie die je hebt gevonden tijdens het raadplegen van sociale media om strategische nieuwe connecties te maken met professionals uit jouw vakgebied. Als je iemand vraagt om een connectie te maken kun je persoonlijke of gemeenschappelijke interesses aanwenden om het eerste contact te leggen. Heb je gemeenschappelijke connecties of in hetzelfde dispuut gezeten, ben je beide fan van dezelfde tv-serie? Ga het gesprek aan! Als je hebt laten weten dat je dezelfde interesses hebt, is het raadzaam niet meteen om een baan te vragen. Stel vragen die je een beter idee over wat zij doen in hun functie en wat de pluspunten zijn van het bedrijf waar zij werken. Investeer wat tijd om een goed contact op te bouwen. Als je interesse toont, willen mensen je meestal graag helpen als je gaat solliciteren naar de baan die je op het oog hebt.

[Lees ook: 6 stappen voor een geslaagde social banenjacht]

  1. Zorg dat je uitblinkt in het sollicitatiegesprek.
    Uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek is de eerste horde die je moet nemen tijdens je banenjacht, maar recruiters maken vaak gebruik van lastige vragen tijdens sollicitatiegesprekken om de beste kandidaten eruit te pikken. Waarom? Onderzoek van Glassdoor (in het Engels) toont aan dat moeilijke sollicitatiegesprekken statistisch gezien resulteren in meer tevredenheid bij werknemers. Zelfs als je wordt geconfronteerd met onverwachte en moeilijke sollicitatievragen kun je je bevindingen over je prestaties en wat jou bijzonder maakt gebruiken om je te doen gelden. Je antwoorden moeten laten zien hoe je problemen oplost en waarom jij de beste persoon bent voor deze functie.
  1. Check in na het gesprek.
    Het klinkt misschien ouderwets in onze van technologie zwangere tijden maar een bedankje kan nooit kwaad en wie weet, het kan net dat kleine beetje extra zijn dat je nodig hebt. Het doet er niet toe of het een geschreven brief is of een e-mail. Een onderzoek van carrière-site CareerBuilder toont aan dat 86% van wervende managers zegt dat het achterwege laten van een bedankje nalatigheid tentoonspreidt.

Dank iedere interviewer apart voor de tijd die ze hebben genomen om jou te ontmoeten en haal specifieke elementen aan die je opmerkelijk of leuk vond tijdens het gesprek. Dit is het laatste puzzelstukje dat de wervende manager laat zien dat je toegewijd bent voor de functie in kwestie.

Onthoud: de banenjacht gaat over de juiste klik vinden tussen werkzoekende en recruiters. Laat je niet ontmoedigen als je bij je eerste gesprek niet meteen een aanbieding krijgt. Je vindt wel iets anders dat beter bij je past. Ga zo door!

[Lees ook: Succesvol solliciteren is doorgaan totdat het lukt]

LAAT ONS WETEN: Heb jij advies voor banenzoekers? Deel het in de comments!

Categoriëen Netwerken