Carrière Advies, Glassdoor

Hoe word je een betrokken werknemer?

blog

De laatste jaren zien we een afnemende trend voor de betrokkenheid van werknemers bij hun werkgever en dit is een ontwikkeling die zowel de werkgever als de werknemer zeer serieus zou moeten nemen. Volgens Global & Real-Time State of Employee Engagement van Office Vibe liegen de statistieken er niet om:

  • 60% van de werknemers merkt dat hun werk een negatieve invloed heeft op hun privéleven
  • 63% van de werknemers heeft het gevoel dat ze niet genoeg erkenning krijgt
  • 57% van de werknemers zou hun organisatie niet aanbevelen als een goede werkplek
  • 56%  van de werknemers is van mening dat ze geen kansen hebben op doorgroeimogelijkheden

Veel werknemers zijn niet betrokken bij hun werk. Dit is niet uitsluitend de schuld van de werkgevers, want  ik ben ervan overtuigd dat werknemersbetrokkenheid tweerichtingsverkeer is.

Werkgevers moeten beter communiceren met hun werknemers om goede relaties op te bouwen. In mijn bedrijf versturen we tweewekelijkse enquêtes om op die manier regelmatige feedback van onze werknemers te krijgen. Maar werknemers moeten zelf ook initiatief tonen om een meer betrokken medewerker te zijn. De kans is  groot dat, als je meer betrokken bent met je werk, je dagelijkse leven op kantoor ook een stuk aangenamer zal zijn. Het kan zelfs je werkprestaties verbeteren! Hieronder heb ik een lijstje met suggesties die je kunnen helpen een meer betrokken medewerker te worden.

Geef feedback

Wanneer je bedrijf investeert in het houden van enquêtes en feedback-methodes initieert, dan is wel het minste wat jij kunt doen, hieraan deelnemen en je mening te ventileren. Want hoe anders kan een bedrijf een probleem oplossen waarvan men zich niet bewust is? Transparantie wordt in de meeste organisaties erg gewaardeerd. Laat je werkgever dan ook weten als je een bepaalde beleidsmethode niet begrijpt of het ergens niet mee eens bent. Als je een goede suggestie hebt, deel die dan! Het betekent niet perse dat jouw idee wordt geïmplementeerd, maar je kunt in ieder geval je stem laten horen. Tenslotte ben je een betrouwbare bron van feedback voor je werkgever.

Stel vragen

Wees niet bang om vragen te stellen aan je werkgever. Wanneer een medewerker een vraag stelt en je kunt als werkgever een duidelijke uitleg geven waarom een bepaalde beslissing is genomen, leidt dit tot meer begrip bij alle betrokken partijen. Je krijgt niet alleen antwoorden op je vragen, maar je laat aan je werkgever ook zien dat je geïnteresseerd bent in het bedrijf.

Wat eveneens kan bijdragen is het plannen van een wekelijks 1 op 1 gesprek met je manager. Je kunt hierin vragen stellen, over de voortgang van je prestaties praten en carrièredoelen – zo nodig – bijstellen. Deze 1 op 1 meetings hoeven niet lang te duren, maar door ze wekelijks op de agenda te zetten laat je zien dat je je werk serieus neemt en de feedback van je manager waardevol vindt.

Word ambassadeur

Je hoort vandaag veel over employer branding, dit heeft als doel de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Een authentiek en onderscheidend werkgeversmerk zorgt ervoor dat het bedrijf een voorkeurspositie krijgt bij (potentiële) medewerkers. HR-expert, spreker en adviseur William Tincup zegt eenvoudig dat employer branding ‘jouw unieke stijl’ is. Niemand beter dan jijzelf – de werknemer- is beter in het delen van informatie over het bedrijf. Studies tonen keer op keer aan dat werknemers betrouwbaarder worden beschouwd dan CEO’s en/of marketingafdelingen. Wanneer je werkgever bijvoorbeeld een leuk nieuwsartikel publiceert, deel dit dan met je netwerk. Neem op een bedrijfsevenement leuke foto’s en deel deze op sociale media met de hashtag van het bedrijf. Als ambassadeur van het bedrijf laat je je werkgever zien dat je betrokken bent bij het bedrijf.

Je steentje bijdragen

Als je organisatie goede doelen / evenementen sponsort, is het zeker aan te bevelen om deel te nemen.  Soms zijn deze liefdadigheidsevenementen na werktijd of in het weekend en komt het misschien niet altijd even goed uit met je persoonlijke agenda, maar juist dan zal je aanwezigheid extra worden gewaardeerd.

Niet één specifiek persoon of team is verantwoordelijk voor de betrokkenheid van medewerkers. Elke medewerker van een organisatie draagt bij aan de bedrijfscultuur. We brengen een enorm groot deel van onze tijd door op het werk. Extra betrokkenheid met je werk en werkgever maakt het werken een stuk prettiger!

blog NL 2 (2)