Glassdoor, Internationale Vrouwendag

Waarom je als vrouw het imago ‘Betrouwbaar’ beter kunt vermijden

Eerder in mijn carrière kreeg ik een compliment van het hoofd van HR. “Ik kan altijd op je rekenen om dingen gedaan te krijgen Marca.” “Dat is geweldig!” was mijn eerste reactie. Ik dacht altijd dat hij mijn werk niet opmerkte, omdat er meerdere managementlagen tussen zaten. In mijn team waarin graag gebrainstormd wordt, werd ik blijkbaar gezien als die iemand waarop je kunt vertrouwen om de dingen gedaan te krijgen.

Nadat de eerste betovering van het compliment uit begon te werken, veranderde het gevoel ineens in een gevoel van onderwaardering. Uiteindelijk is mijn doel om gezien te worden als een creatieve probleemoplosser, een katalysator voor verandering, en een moedige leider. Natuurlijk was ik blij met het compliment, maar het zette me wel aan het denken,  want hoe werd er inhoudelijk over mijn werk geoordeeld?

Om een manager te worden moet je belangrijke beloften nakomen en goed op de hoogte zijn van alle zaken. Je hebt een solide basis van kennis en ervaring nodig. Betrouwbaar, ijverig of verantwoordelijk zijn, is zeker belangrijk – dat is wat de meeste werkgevers zoeken in een individuele medewerker of manager, maar is het voldoende om de top te bereiken? Helaas heb ik veel vrouwen op weg naar de top zien sneuvelen, omdat ‘betrouwbare harde werker’ simpelweg niet genoeg is. 

Bij Glassdoor hebben we onlangs ons Women’s Network bij elkaar gezet en gevraagd: “Welk woord wil je dat mensen gebruiken om je als ‘professional’ te beschrijven?”

De antwoorden die we hoorden waren zeer inspirerend.
De top 3 antwoorden waren: leider, gepassioneerd en gedreven. Allemaal krachtige woorden! Ik zou absoluut vrouwen promotie willen geven die leiderschapskwaliteiten hebben, gepassioneerd en gedreven zijn.

Wij als vrouwen willen ons op een bepaalde manier in ons leven en op het werk manifesteren. Dit is de essentie van je imago en is bepalend voor hoe mensen je herinneren, hoe ze een beeld van je vormen en hoe op je reageren. Toch zie ik helaas veel vrouwen die terugdeinzen voor het opbouwen van hun imago, om redenen als “dat hoef ik niet te doen, mijn werk zou voor zichzelf moeten spreken”, of “dat is niet mijn stijl”, of “ik wil niet mee doen aan dat soort spelletjes.”

Of je het nu leuk vindt of niet, je hebt een imago. Mensen vormen een mening over je aan de hand van bijvoorbeeld de manier waarop je deelneemt aan vergaderingen, je e-mails, je gesprekken in de gang, etc. Je kan dus maar beter je imago ter hand nemen en ervoor zorgen dat je goed voor de dag komt!

Hier zijn een paar tips om aan de slag te gaan om, zodat je méér dan alleen “betrouwbaar” overkomt.

1. Check jezelf.
Wat beschrijft jou in ‘een woord’ (of in 3-5 woorden) ?

2. Vraag anderen.
Vraag aan je directe collega’s hoe zij jou in 3-5 woorden zouden omschrijven.

3. Focus op waar je naartoe wilt.
Kies de woorden die overeenkomen met waar je naartoe wilt. Detailgericht zijn kan functioneel zijn in je huidige rol, maar helpt dat woord ook zoals mensen je in je volgende rol zien? Of blijf je hierdoor juist steken in je huidige rol?

4. Wees speels
Probeer enkele woorden uit die je ambieert. Wees “moedig” in een vergadering als je gebruikelijke stijl “voorzichtig” is. Neem het voortouw in een gesprek waar  je normaal gesproken meer een notulist bent. Als je veelal openhartig bent, probeer dan eens “bedachtzaam” te zijn door vragen te stellen om de anderen bij het gesprek te betrekken.

5. Oefenen en verfijnen.
Zonder vallen en opstaan word je nooit ergens goed in. Bedenk hoe je wilt overkomen op je collega’s en probeer verschillende manieren om dit te bereiken. Ga bij jezelf te rade, vraag betrouwbare collega’s om feedback en verfijn daar waar nodig.

Neem de leiding over je eigen imago. Nu extra belangrijk, omdat het deze week ook nog eens Internationale Vrouwendag is. Zorg ervoor dat je bekend staat om alle geweldige talenten en vaardigheden die je bezit. En schud de stempel “betrouwbaar” van je af. Je hebt zoveel méér in je mars !