Carrière Advies, Glassdoor, Sollicitatiegesprek, Solliciteren

Wat je nog niet wist over het nieuwe solliciteren (maar wel moet weten)

blogblog

Vacature, sollicitatiebrief, gesprek en een nieuwe baan? Dacht ’t niet. Onze honger naar vernieuwing en afwisseling blijft niet beperkt tot gangbare, verkoopbare producten. Alles moet anders. Zo ook in het sollicitatieproces. Daarom is het nieuwe solliciteren nu een hot issue. Je moet tegenwoordig als bedrijf namelijk heel wat in huis hebben om de echte toppers aan te trekken want je wilt natuurlijk de állerbeste kandidaat. Vanuit de kandidaat gezien is het nieuwe solliciteren ook een sport op zich. Hoe zorg je ervoor dat bedrijven je opmerken en jou uitnodigen voor een gesprek? Ook daar wordt men steeds creatiever in.

Het visitekaartje
Alleen een visitekaartje is anno 2018 achterhaald. De meerwaarde van een stukje karton ten opzichte van een gedetailleerde LinkedInpagina ligt hoogstwaarschijnlijk in de multifunctionaliteit van een visitekaartje, dat bij wijze van spreken zowel contactpapier als onderzetter kan zijn. Je gesprekspartner een connectieverzoek sturen op LinkedIn heeft tegenwoordig de voorkeur. Het vinden van vacatures is vandaag de dag ook geen uitdaging meer. Dagelijks een update krijgen van vacatures die aansluiten op jouw interesses? Geen probleem, zowel LinkedIn als vacaturewebsites houden je met plezier op de hoogte van de nieuwste functies. Maar als je denkt dat het nieuwe solliciteren zich voornamelijk manifesteert op de sociale media heb je het mis. Alhoewel deze vormen een wezenlijk onderdeel zijn van nieuwe mogelijkheden rondom solliciteren en netwerken, zijn dit zeker niet de enige. Als werkzoekende kun je je namelijk ook goed profileren door een portfoliowebsite aan te maken waar je in je sollicitatie naar kunt verwijzen. Op die manier ben je niet gelimiteerd tot de 1 à 2 pagina’s van je cv.

Werving is een creatief proces
Vacatures moeten tegenwoordig origineel genoeg zijn om veel respons te kunnen verwachten. Een simpele ‘wat wij vragen en bieden tekst’ levert misschien veel sollicitanten op maar dit zijn wellicht niet de kandidaten waar je als bedrijf naar op zoek bent. Veel bedrijven zoeken creatieve denkers. Maar om deze creatieve denkers aan te trekken, moet een vacature prikkelend zijn. Voordat je als bedrijf potentiële werknemers kunt stimuleren tot het lezen van een vacaturetekst is het belangrijk dat ze een positieve associatie krijgen met het merk. Humor is een geheim wapen in deze zoektocht naar werknemers. Een voorbeeld van pakkende en vooral grappige ‘guerillamarketing’ is de campagne van het Duitse jobsintown.de. Zij spoorden mensen aan om eens goed na te denken over hun huidige functie door middel van creatieve maar confronterende foto’s: het leven is te kort voor de verkeerde baan.

blog3

Overtuigend solliciteren is een kunst
Voor het schrijven van een sollicitatiebrief kun je uiteraard een voorbeeld gebruiken. Op die manier kun je eenvoudig een degelijke sollicitatiebrief opstellen. Buiten het feit dat tegenwoordig een brief per mail wordt verstuurd is ook de manier waarop een sollicitatiebrief geschreven wordt aanzienlijk veranderd. Maak het persoonlijk: wat is je drive, waar liggen je ambities, wat vind je aantrekkelijk aan het bedrijf en hoe wil je jezelf ontwikkelen?
Naast een sollicitatiebrief is ook je cv een belangrijke factor in het sollicitatieproces. Zorg er dus voor dat je opvalt. Naast de traditionele gegevens heeft het nieuwe cv ook ruimte voor je nevenactiviteiten. Benoem waar je goed in bent. Je hebt tijdens je studie misschien een aantal rollen aangenomen in een bestuur of commissie die wezenlijk hebben bijgedragen aan jouw kwaliteiten. Belangrijk voor jou als werknemer, dus belangrijk voor je werkgever. Belangrijk is ook het design van je cv. Hiervoor kun je uiteraard gebruikmaken van een cv-template, die je vervolgens kunt vullen met je eigen informatie en tekst. Maar als je in een creatieve bui bent is een persoonlijk design zeker aan te bevelen, mits je het geheel clean en duidelijk houdt.

Selectieproces door middel van competitie
Naast het wervingsproces is ook het selectieproces onderhevig aan veranderingen. Bedrijven raken op dit gebied steeds meer geïnspireerd. Met een sollicitatiegesprek krijgt een bedrijf slechts een indruk van de communicatieve vaardigheden van een kandidaat. Om toch de overige competenties te achterhalen, maken sommige bedrijven gebruik van interactieve spellen. Als sollicitant krijg je de kans om te laten zien wat je waard bent in strategische spellen waar inzicht, stressbestendigheid, flexibiliteit en doorzettingsvermogen van groot belang zijn. Het traditionele sollicitatiegesprek is tegenwoordig veelal informeler. Hiermee wordt de formele setting – wat vaak voor stress en ongemak zorgt – vervangen door een leuke uitdaging. Een goed voorbeeld van een sollicitatiespel is een escape room. Veel mensen zijn bekend met het concept: zo snel mogelijk ontsnappen uit een kamer door middel van het oplossen van raadsels en puzzeltjes. Een aantal technische bedrijven maakt bijvoorbeeld gebruik van een sollicitatie escape room. De mensen waar ze naar op zoek zijn moeten het leuk vinden en in staat zijn om complexe vraagstukken op te lossen, maar van hen wordt eveneens verwacht dat ze goed kunnen samenwerken. Kwaliteiten die tijdens het ontsnappen uit een escape room naar voren komen, of juist niet.

Stukje Employer Branding
Wanneer je als bedrijf meegaat met ‘het nieuwe solliciteren’ blijft dat natuurlijk niet onopgemerkt bij potentiële werknemers. Je maakt je als werkgever extra aantrekkelijk door nieuwe methodes te verzinnen om de echte toppers aan te trekken. Je wekt nieuwsgierigheid, je toont lef en laat zien dat je niet in traditionele hokjes denkt. Als bedrijf zijn dit sterke punten die bijdragen aan positieve employer branding. Zowel voor bedrijven als kandidaten kan het ‘opschudden’ van de sollicitatietradities een welkome verandering zijn. Zou solliciteren dan toch nog leuk worden?

eCarrière is het blogplatform van eCruitment – een betrokken recruitmentpartij – waar online marketeers terecht kunnen voor artikelen over de laatste ontwikkelingen in online marketing, trends op de arbeidsmarkt en tips voor hun carrière. Naast dat kandidaten van eCruitment persoonlijk advies en actieve ondersteuning van de consultants krijgen, kunnen ze ook terecht op eCarrière voor handige informatie ter voorbereiding op hun sollicitatiegesprek. eCarrière is hét platform voor de marketingprofessional die op de hoogte wil blijven van de laatste trends en alles uit zijn/haar carrière wil halen.

Auteur: Sara de Rouw, Copywriter eCruitment

 

 

blog NL 2 (2)