featured, Social media

Zes stappen voor een geslaagde ‘social’ banenjacht

Wat is het verschil tussen een werkzoekende en een ‘social’ werkzoekende?

Een werkzoekende die continu tweet ‘op zoek naar een nieuwe baan’ is geen social werkzoekende. Een werkzoekende die binnen elke Facebook-groep te kennen geeft ‘wanhopig op zoek naar werk’ te zijn, is geen social werkzoekende. Werkgevers overspoelen op Linkedin met berichtjes, is ook geen goede manier om social media in te zetten.

Op deze manier gebruik maken van social media maakt van niemand een social werkzoekende. De belangrijkste regel is om allereerst sociaal te zijn, waarna social media ingezet kan worden om relaties op te bouwen met werkgevers en recruiters.

Hier zijn de zes stappen die kunnen helpen bij een succesvolle social banenjacht:

Profiel

Een social werkzoekende kent de kracht van een sterk online profiel maar al te goed. Een sterk profiel is altijd topprioriteit, en niet alleen aan het begin van de banenjacht. Kansen kunnen ten alle tijden op je pad komen en een sterk profiel is een manier om die nieuwe mogelijkheden op je af te laten komen. Social werkzoekenden hebben de juiste keywords in hun profiel en een professionele profielfoto. Een foto met een lach heeft de voorkeur: dat geeft je de vriendelijke en toegankelijke uitstraling waar je toekomstige werkgever naar op zoek is. Zodra de recruiters en werkgevers hun weg naar dit profiel hebben gevonden, zal de slimme social werkzoekende een relatie met hen opbouwen. Hoewel het niet gelijk in een gesprek hoeft uit te lopen, zal dat mogelijk in de toekomst wél gebeuren.

Netwerken

Geen zorgen dat we het hier hebben over één of ander stijf netwerk-event, het gaat hier immers over social netwerken. De social werkzoekende netwerkt met bedrijven via Twitter chats en LinkedIn groepen. Daarnaast zijn er netwerkborrels op locatie waar veel bedrijven op afkomen. Deze borrels zijn een uitgelezen kans voor de social werkzoekende om relaties op te bouwen en zichzelf kenbaar te maken. Wanneer er een open vacature wordt uitgeschreven, zal de werkgever voorkeur hebben voor een sollicitatiegesprek met iemand die zij al eens ontmoet hebben.

Content

Content is koning! Voor een social werkzoekende is content lokaas voor werkgevers. Goede content, gerelateerd aan de sector, zorgt ervoor dat de werkzoekende herkend wordt. Het zal dan niet lang duren voordat er vragen gesteld worden en gesprekken opbloeien. Een werkgever kan je moeilijk negeren als iedereen over je praat en je content overal gedeeld wordt.

Aanbevelingen

De kracht van aanbevelingen opent deuren en de social werkzoekende weet dit maar al te goed. We hebben het hier niet alleen over de aanbevelingen op LinkedIn: ook shares, retweets, likes, +1’s en blog-reacties helpen als aanbevelingen. Werkgevers vertrouwen aanbevelingen en zullen altijd hun ogen en oren openhouden voor een kandidaat die door iedereen aanbevolen wordt.

Selfies

Wie houdt er niet van een selfie op zijn tijd? De social werkzoekende maakt zich er net als ieder ander af toe schuldig aan. Echter zorgt de social werkzoekende ervoor dat dit niet uit de hand loopt. Niemand wil dat potentiële werkgevers hen zien als narcistisch. Houd het strategisch en maak bijvoorbeeld een selfie met een vooraanstaande figuur in jouw branche, bij het winnen van een award of terwijl je een nieuwe vaardigheid aan het leren bent.

Social

De basisregel is: wees sociaal. De social werkzoekende weet dat ze met reageren, delen en het ‘liken’ van berichtjes in hun netwerk bonuspunten scoren. Praat niet alleen over jezelf, maar luister ook naar anderen. Social media brengt mensen met elkaar in contact en het potentiële netwerk is oneindig. Een retweet of een regelmatige groet kan leiden tot een introductie aan een geweldige werkgever: het loont om sociaal te zijn!