Reviews van Sysqa

3,2

64% zou aanbevelen aan een kennis

(24 reviews in totaal)
avatar

Jan Gieles

72% waardeert directeur

51% positieve zakelijke vooruitzichten

Sysqa heeft een werknemersbeoordeling van 3,2 van 5 sterren, op basis van 24 bedrijfsreviews op Glassdoor. De meeste werknemers hebben het hier dus goed naar hun zin. De werknemersbeoordeling van Sysqa is in lijn met het gemiddelde (binnen een standaardafwijking van 1) voor werkgevers in de bedrijfstak IT (3,9 sterren).

Reviews per functie

24 reviews
1,0
16 apr 2021
Aanbevelen
Goedkeuring directeur
Zakelijk vooruitzicht

Pluspunten

+ Opleidingstraject en kansen voor mensen zonder relatieve werkervaring. + Activiteiten en cursussen buiten werk om. + Gezellig met collega's onderling. + Goede instap voor beginners. Mits ze bewust zijn van de risico's. + Ongeacht waar je naar toe gaat na je SYSQA carrière, het is sowieso een vooruitgang.

Minpunten

Er staan een aantal goede reviews op Glassdoor over SYSQA, dit zijn niet heel verrassend van mensen die nog in dienst zijn. Zolang je in dienst bent lijkt het ook allemaal prima wat er om je heen gebeurd. Tot je er wat langer werkt en niet genoeg "ja" en "amen" zegt tegen het management. Helaas worden de pluspunten die ik eerder noemde vroeg of laat overschaduwd door een hele hoop narigheid op het moment dat je wat langer in dienst bent. Om te beginnen zou ik erg goed nadenken als je nog geen HBO opleiding hebt afgerond. Als je dan namelijk binnen 2 jaar weg wil zit je vast aan hele rits bedingen en openstaande studiekosten van Minimaal (!) €20.000 euro. Na die 2 jaar wordt dit €10.000 euro. Op zich is het niet gek dat je als je snel weg gaat (een deel van) de studiekosten moet terug betalen. Het probleem is alleen dat er gedaan word alsof je een "volwaardige IT opleiding" krijgt voor dit geld. Dat is een van de eerste onwaarheden in de ellenlange lijst die je in de rest van je SYSQA loopbaan te horen gaat krijgen. Een maand lang krijg je cursussen en trainingen waarna je ingezet kan worden. Dit traject is overigens zowel voor de Young Professionals (HBO) als de Young Potentials (Zonder HBO) exact het zelfde. Het enige verschil tussen deze twee is dat een Young Potential opgezadeld wordt met een enorme kostenpost voor de studies, terwijl de Young Professional dit niet heeft, en een iets hoger startsalaris heeft. Verder is de ellende voor beide hetzelfde. Deze ellende begint eigenlijk al op kantoor. Hoewel het lijkt alsof iedereen goed met elkaar om kan gaan is er een enorme scheiding tussen personeel en (account)management. Dit is aan alles te merken. Het gaat er bijvoorbeeld niet om wat je kwaliteiten zijn binnen het vakgebied, maar vooral om of je een beetje het management kan paaien. Zodra je wat introverter bent of geen fan bent van een hielen-lik cultuur waarin "doen alsof" belangrijker is dan daadwerkelijke prestaties wordt je al snel aan de kant geschoven. Daarnaast wordt er altijd van je verwacht dan je over-representeert. In volledig pak naar kantoor komen voor een salaris waar je in sommige gevallen maar 100 euro bruto boven minimum loon verdiend is natuurlijk een klein beetje overdreven. Een Blouse met nette jeans zijn al een no-go. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat ongeacht in welke functie je instapt, je gegarandeerd weg gaat met gezeik. Het concurrentiebeding van SYSQA is namelijk zo breed opgesteld dat je vrijwel nergens in Nederland meer vergelijkbaar werk mag uitvoeren. Dit is juridisch gezien broodroof en houd geen stand in de rechtbank, maar het kost wel enorm veel tijd en energie. Het lijkt er namelijk op dat het dreigen met, of voeren van rechtzaken tegen vertrekkende werknemers een onderdeel is van het verdienmodel van SYSQA. Het is namelijk geen uitzondering dat er gedreigd word met financiële of juridische consequenties. Het meest schrijnende aan dit alles is dat SYSQA bewust jonge onervaren mensen zoekt en hier maximaal gebruik van maakt. Je krijgt meteen na je gesprek een contract aangeboden waar je als starter natuurlijk altijd blij van wordt. Echter is dit een contract met een minimaal salaris en met grote gevolgen mocht je binnen 4 jaar weer weg willen. Dat lijkt op dat moment geen probleem, want je kan lekker aan de slag. Maar je zal merken dat je binnen no time betere aanbiedingen krijgt van andere partijen. Ook wanneer je al meer ervaring hebt en langer in dienst bent zit je salaris RUIM onder gemiddeld. Recruiters en andere partijen weten dit, waardoor personeel makkelijk weg te lokken is door middel van betere secundaire arbeidsvoorwaarden en hoger salaris. De huidige bindingsstrategie van SYSQA is zorgen dat men bang is om weg te gaan, in plaats van goede voorwaarden te bieden waardoor personeel uit eigen wil zou blijven.

2,0
25 nov 2018

Voor mensen zonder kennis die een jaar ervaring willen opdoen

Anonieme werknemer
Aanbevelen
Goedkeuring directeur
Zakelijk vooruitzicht

Pluspunten

-Sfeer tussen collega's is goed -Interessante opdrachten voor een beginner -Snel kunnen leren over consultancy en it -Slimme collega's

Minpunten

- Sysqa volgt de markbeweging naar automatisering niet. Dat is vreemd voor een IT-bedrijf -Certificering betaal je deels zelf (m.u.v. de basiscertificering die je behaalt tijdens de onboarding). Als je iets extra wil leren moet je een businessplan opstellen en onderhandelen met management. Dit demotiveert en vertraagt. -Verloop is zeer hoog, ook voor detachering, met name onder mensen met meer ervaring. Dit biedt voor blijvers wel kansen om stappen te maken -Salaris is zeer laag vergeleken met andere detacheerders -Kennisniveau van test automatisering beperkt en achterhaald. Kennis is in handen van een aantal enkelingen. Ondersteuning (tooling, leermateriaal en coaching) is dan ook beperkt. -Verliest veel medewerkers aan andere bedrijven. Recruiters van concurrenten weten dat medewerkers van Sysqa een makkelijke prooi zijn. Dit leidt tot een brain drain - Onderscheid tussen kantoor - extern is toegenomen

2,0
12 okt 2018

Commercie, niet Quality

Aanbevelen
Goedkeuring directeur
Zakelijk vooruitzicht

Pluspunten

- Cursusaanbod - Starterssalaris Goede manier om van een andere sector IT binnen te komen voor met name jonge starters die toch een doorstart willen maken in de IT of eigenlijk geen idee hebben en bereid zijn om een andere richting te proberen.

Minpunten

Gericht op commercie, je zal je als IT-er hier niet snel thuis voelen. Daarnaast zijn er weinig kansen als je geen 'vriendjes' wordt per bepaalde sleutelfiguren en is er redelijk wat gefluister op de wandelgangen. Ideaal als je meer van de commercie bent maar wel wat interesse hebt in IT.

Weergave: 1 - 3 van 24 reviews

Glassdoor heeft 27 reviews over Sysqa die anoniem zijn geplaatst door werknemers van Sysqa. Lees reviews en beoordelingen van werknemers op Glassdoor om te beslissen of Sysqa bij je past.