OpenCompany

OpenCompany van de maand: bol.com

OpenCompany is een nieuw programma dat bedrijven die transparantie op het werk omarmen, erkent en beloont. Elke maand staat er op onze blog een bedrijf centraal dat de OpenCompany status verkregen heeft door extra inzet op het gebied van transparantie op hun werkplek. Deze maand is het de beurt aan Jaap Rip, Head of Talent Acquisition & Employer Branding en Anouk Bosma, Employer Branding Specialist bij bol.com (Utrecht).

Waarom is transparantie op werk belangrijk voor jullie?

“Wij geloven dat zonder transparantie en vertrouwen je geen resultaten kunt boeken in een team of organisatie. Wanneer vertrouwen wordt gegeven, kun je het maximale uit je eigen functie halen. Veel functies zijn nieuw bij bol.com en dus geef je hier zelf vorm aan.

Bol.com is een open organisatie. Je kunt altijd zeggen wat je voelt en vragen wat je wilt weten. De directie doet dit ook. Zij delen onze strategie, de kwartaalcijfers en andere vertrouwelijke informatie.”

Welke middelen gebruiken jullie om deze transparantie te bereiken?

“Elke 6 tot 8 weken hebben we een teammeeting. Tijdens de teammeeting worden alle ruim 1000 collega’s uitgenodigd. De naam ‘teammeeting’ stamt nog uit de tijd dat bol.com een stuk kleiner was. Tijdens deze teammeeting krijgen we diverse bedrijfsupdates vanuit onder andere de directie. Voorafgaand aan onze teammeeting vragen we aan onze medewerkers om een vraag in te brengen. Bijvoorbeeld over onze strategie, de toekomst van bol.com of over het vertrek van een collega. Bol.commers kunnen vervolgens stemmen welke vragen zij beantwoord willen zien door de directie.

Ook in het recruitmentproces komt de transparantie naar voren. We zijn een winkel met ruim zes miljoen klanten. We gaan er dan ook vanuit dat iedereen die bij bol.com solliciteert, ook een klant is van bol.com. Om die reden is het erg belangrijk dat we zorgen dat elke sollicitant een geweldige sollicitatiebeleving heeft bij ons. Mensen stoppen tijd in een sollicitatie en daar moet je ontzettend voorzichtig mee omgaan. Wij vinden dat iedereen goed behandeld moet worden.”

Hoe gebruiken jullie Glassdoor?

“Toen Glassdoor een jaar geleden in Nederland lanceerde, kreeg een van onze medewerker een mailtje van Glassdoor met de vraag om bol.com te beoordelen. Diegene vroeg me ‘wat is dit, mag dit zomaar?!’. En wij van recruitment zeiden: ‘JA! Laat vooral zien wie wij zijn.’ Wij zijn trots op ons bedrijf. We zijn goed voor onze mensen en retentie staat bij ons hoog in het vaandel. En ja, er zullen uiteindelijk ook dingen zijn die niet zo goed gaan. Maar ook dat horen we graag, om het vervolgens te kunnen verbeteren.”

Hoe zou je jullie bedrijfscultuur omschrijven?

“Bol.com heeft een unieke cultuur en is moeilijk te bevatten in een paar zinnen. Je moet het eigenlijk ervaren! Een mooi voorbeeld van onze cultuur is dat we aan het begin van ons hoogseizoen in november, ervoor zorgen dat de winkel er super strak bij staat zodat we optimaal aan de vraag van onze klanten kunnen voldoen. Dit jaar hebben we samen met 500 collega’s hier een avond lang aan gewerkt. Uiteraard onder het genot van een hapje en een drankje. Toen de resultaten behaald waren, hebben we dit gevierd en kwam 2unlimited optreden. Samen vieren we onze successen!” (Een filmpje van deze avond vind je onderaan deze post)

“Bol.com is een organisatie waar je kansen kunt pakken, samen hard werkt om gave en innovatieve dingen te doen. Met 1000 slimme mensen gaan we voor hetzelfde doel. En als dat lukt, dan kunnen we het met elkaar keihard vieren. Dat is werken bij bol.com!”

Waarom is het belangrijk voor jullie om een Open Company te zijn?

“Kijk, als HR afdeling kunnen we mooie campagnes verzinnen en fantastische verhalen vertellen aan de kandidaat. Wat Glassdoor doet is het complete overzicht in beeld brengen. Onze kandidaten en collega’s geven zelf, via Glassdoor aan, wie en wat bol.com is. Hoe cool is dat. Wij geloven dat Glassdoor een steeds belangrijker oriëntatiepunt wordt voor sollicitanten en voor ons is het dus heel belangrijk om de reviews serieus te nemen!”