Employer Branding, Glassdoor, Netwerken

Hoe haal je het maximale uit (jong) talent?

Als bedrijf wil je altijd dat iedereen maximaal presteert, makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. De drijfveren van talent zijn de laatste jaren enorm veranderd en dat vraagt automatisch een andere aanpak vanuit organisaties. Want hoe zorg je er nou écht voor dat iedereen maximaal presteert en het maximale uit zijn of haar sterktes kan halen?

Millennials

Waar alle millennials opgegroeid zijn in de digitale wereld kunnen ze van grote toegevoegde waarde zijn voor organisaties. Alle bedrijven zijn dagelijks bezig met het verbeteren van processen en millennials kunnen vaak snel verbeteringen herkennen of direct al bieden. Het omgaan met smartphones, tablets, software en andere digitale ontwikkelingen is geen enkele moeite.

“Wij zien als digital marketingbureau dat het van toegevoegde waarde is om met jonge mensen te werken. Ze snappen hoe de verschillende platformen vandaag de dag werken, hoe er van je verwacht wordt dat je communiceert met de doelgroep en dus ook hoe we dit voor een klant in moeten zetten” aldus Amrita Soenessardien, LEQUAL digital marketing.

Veel bedrijven proberen jonge mensen aan zich te binden door ‘vrijheid’ te bieden en bieden dan ook de mogelijkheid om thuis te werken. Echter is dat voor veel jong talent geen échte drijfveer. Uit onderzoek blijkt dat jong talent met name gedreven is door het bieden van vrijheid in de zin van: vertrouwen vanuit hun werkgever en managers, vrijheid in hoe je problemen oplost en hoe en wanneer je jouw werkzaamheden invult.

Het uiteindelijke motiveren van werknemers zal voortkomen uit verschillende factoren. Echter lukt het veel organisaties niet om jong talent te motiveren en wordt er gesproken over een generatiekloof. Het is direct het knelpunt voor veel organisaties. Want hoe zorgen wij er als organisatie voor dat wij millennials motiveren om maximaal te presteren, zowel individueel als in groepsverband?

We zochten het uit en zijn tot onderstaande conclusies gekomen.

Organisatie

We bespreken vijf tips die absoluut zullen leiden tot een hogere betrokkenheid van medewerkers en uiteindelijk tot betere resultaten, zowel individueel als gezamenlijk.

1. Helder geformuleerde missie

Voor iedere onderneming is het enorm belangrijk om een goede missie te formuleren, al is dat vaak niet het probleem. Het probleem zit hem in het feit dat de missie vaak enkel binnen ‘management-deuren’ helder geformuleerd is, hoe kun je dan verwachten dat jong talent een (maximale) bijdrage levert om dit te bereiken?

Bedrijven die jong talent actief betrekken bij het ontwikkelen van een goede missie zullen daar profijt van hebben. Jong talent voelt namelijk het beste aan wat binnen innovatieve oplossingen of marketing kanalen wél of niet werkt.

2. Stop met managen

Nee, hiermee bedoelen we niet dat je alle kaders los moet laten en iedereen zijn of haar eigen gang moet laten gaan. Waar het om draait is dat je als werkgever stopt met het bepalen voor werknemers hoe ze bepaalde processen moeten doen en wanneer dit plaats moet vinden (deadlines natuurlijk daargelaten).

Bespreek eerder welk resultaat je wilt zien of wat er verwacht wordt de komende periode. De invulling kun je gerust aan de talenten overlaten.

3. Teambuilding

Ja, een beetje cliché is het wel. Maar teambuilding is nog steeds, en misschien wel meer dan ooit, een bepalende factor binnen het maximaliseren van individueel als groepsresultaat onder millennials. Waar veel bedrijven steeds vaker ook binnen zelfsturende teams werken, is de sfeer binnen een team enorm belangrijk. Breng iedereen dichter bij elkaar door leuke teamuitjes te organiseren en gezamenlijk activiteiten te doen.

4. Kennis is macht

Francis Bacon zei het al in 1957, maar ook vandaag is kennis nog steeds macht. Dit belang zien millennials als geen ander. Millennials zijn constant gemotiveerd om nieuwe dingen te leren en zichzelf steeds weer opnieuw uit te dagen. Geef hier als werkgever dan ook de ruimte voor. Natuurlijk zal niet iedere werkgever een studiebudget beschikbaar willen stellen, maar je kunt ook hierin weer de vrijheid bieden om een halfuur per dag vrij te maken om nieuwe dingen te leren.

Het resultaat zal zijn dat de werknemers de kennis zullen gaan gebruiken binnen het bedrijf en tegelijkertijd vaak een richting zullen kiezen die ze motiveert.

5. Cultuur

Het creëren van een bedrijfscultuur is misschien wel een van de meest onderschatte onderdelen. Zodra je als organisatie jouw bedrijfscultuur helder hebt geformuleerd, zal je dit moeten uitspreken richting de werknemers, maar bovenal woord bij het daad moeten voegen. Door je als organisatie te gedragen zoals je wilt zijn, zal er ook een eigen cultuur ontstaan. Formuleer daarom een aantal pijlers die jij als organisatie belangrijk vindt en zorg dat dit constant, iedere dag weer, door iedereen uitgevoerd en nageleefd wordt. Zodra de organisatie groeit, zullen nieuwe collega’s direct meegenomen worden door bestaande collega’s en zullen binnen de kortste keren het DNA van de organisatie hebben.

Kortom: betrokken zijn, impact maken, vrijheid en een geweldig team binnen een sterke bedrijfscultuur. Dat is wat millennials van jou als organisatie vandaag de dag verwachten!

 

Amrita Soenessardien is een zoekmachine optimalisatiespecialist en verantwoordelijk voor de rankings in Google van diverse webshops en websites. Online marketing staat nooit stil en dus kun je altijd je kennis verbreden en nieuwe kansen benutten. Wil je weten hoe je nog meer kunt halen uit jouw website of wil je hoger in Google terecht komen? Klik dan hier!
blog NL 2 (2)