Glassdoor

5 nieuwe trends op de werkplek

werkplek

Werkplekken veranderen voortdurend. Als we terugblikken op de afgelopen jaren zien we een verschuiving naar een meer informele werkvloer en kantoorindeling, in plaats van de bekende rijtjes of blokken met bureaus. Bedrijven proberen steeds vaker middels een speelse en open sfeer de creativiteit en communicatie van werknemers de stimuleren. Tijdens dit millennium is deze trend doorbroken en zien we een opkomst van de open (flex)werkplekken, waarbij iedereen in een open ruimte zit met soms niet eens een eigen bureau. Werknemers zitten dan met elkaar aan een grote gemeenschappelijke tafel. Toch zien we de laatste tijd om productiviteits redenen de trend dat juist meer bedrijven terug gaan naar de ouderwetse individuele werkplek of in ieder geval een mix toepassen van gemeenschappelijke ruimtes en individuele kantoren.

[Lees ook: Tien coole werkplekken in Nederland]

Fluctuaties in trends op de werkplekken is een voortdurend proces, omdat individuele bedrijven beslissen wat voor hen en hun werknemers het beste werkt. Elk jaar ontwikkelen zich nieuwe trends die een ​​golf van evolutie creëren in de moderne kantooromgeving. Hier zijn vijf trends die in 2017 de werkplek vormen.

1. De nadruk leggen op het creëren van superieure sollicitatie ervaring

Volgens het CBS is het totaal aantal banen in het eerste kwartaal van 2017 toegenoemen met 53 duizend tot 10,1 miljoen. In vergelijking met een jaar eerder zijn er 166 duizend banen bijgekomen. Die statistiek laat zien dat de arbeidsmarkt niet alleen hersteld van de economische crisis in 2008, maar zeker ook bloeit. De groei op de arbeidsmarkt betekent dat werkgevers nu meer met elkaar moeten concurreren om de beste sollicitanten te scoren voor hun vacatures. Dit is zodanig belangrijk geworden dat werkgevers naar nieuwe manieren van het benaderen van kandidaten zoeken om te laten zien hoe aantrekkelijk ze zijn als werkgever.

Door het implementeren van snellere en intuïtieve online applicaties, het ondersteunen van niet-traditionele sollicitatiegesprekken (zoals bijvoorbeeld via Skype), en de persoonlijke communicatie met sollicitanten, maken werkgevers meer kans om talent aan zich te binden. Het “verkopen” van de werkplek is daar ook onderdeel van. Werkgevers willen sollicitanten een goede eerste indruk geven van hun mogelijk nieuwe werkplek.

2. Een focus op wellness op de werkplek

Meer werkgevers worden zich bewust van het feit dat een hele dag op kantoor (meestal aan een bureau, achter een computerscherm) niet ideaal is voor de gezondheid, de sfeer op kantoor en de creatieve geest. Veel werkgevers proberen werkplekken te creëren die de gezondheid op meerdere manieren bevordert, de oude kantoormeubels worden verruild voor ergonomische alternatieven en TL-balken en andere “kille” verlichting
wordt weggewerkt. Steeds meer bedrijven faciliteren ook wellness-programma’s, die gezondheidscoaching of een sportruimte op de werkvloer en gezonde alternatieven in de kantine voor werknemers aanbieden.

3. Krimpende kantoorruimten

Steeds meer bedrijven besteden werk uit naar het (goedkopere) buitenland. Daarnaast geven bedrijven meer verantwoordelijkheden aan hun werknemers en biedt men ze de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Deze factoren creëren een ander werkplekbeleid, vanwege de krimpende kantoorruimte. Steeds meer bedrijven beseffen dat ze kosten kunnen besparen door hun externe arbeidskrachten uit te breiden en kantoorruimte te consolideren. Vooral in grote steden waar de huurprijzen hoog zijn, kan deze strategie enorme besparingen opleveren, maar ook door werknemers meer flexibiliteit te geven in waar te werken en hoe ze hun werkzaamheden kunnen structureren. Niet alle bedrijven zijn hiertoe bereid en voor sommige bedrijven is het simpelweg niet handig. Bijvoorbeeld als de werknemers vaak op kantoor zakelijke afspraken hebben met klanten. Door de opkomst van nieuwe technologieën zijn werknemers echter steeds beter in staat om op afstand te werken en zodoende fysiek niet op kantoor aanwezig hoeven te zijn. Voor de werkgever betekent dit een enorme kostenbesparing.

4. Casual werkkleding

Millennials hebben de afgelopen jaren een steeds grotere rol op de werkplek ingenomen, en zelfs de eerste lading van de nieuwe generatie Z is gestart met het toetreden tot de arbeidsmarkt. Deze jongere generatie heeft weinig reden om formele of semi-formele kleding in hun kast te hebben hangen. De millennial-man zul je niet snel in een jasje-dasje zien. Eerder zal de millennial-man in een spijkerbroek met polo gekleed gaan. De traditionele zakelijke kleding verdwijnt steeds meer richting het dinosaurustijdperk.

Deze trend wordt versneld doordat de werkzoekende millenials dankzij de groeiende arbeidsmarkt steeds meer te zien zullen zijn op de werkvloer. Een bedrijf waarbij het geen verplichting is om elke dag in pak naar werk te komen zal zeker een streepje voor hebben bij millenials.

5. Traditionele arbeidsvoorwaarden

Het merendeel van de werkzoekenden hecht veel waarde aan goede arbeidsvoorwaarden waar zij zelf maar ook hun gezin van kunnen profiteren. Naast een goed salaris zijn de meest belangrijke arbeidsvoorwaarden voor werknemers: ziektekostenverzekering, pensioenopbouw en een riant aantal vakantiedagen. Steeds meer bedrijven willen in deze basisbehoefte voorzien.

Kandidaten verwachten tegenwoordig meer van hun werkgever dan voorheen. Die verwachting omvat naast aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden zaken als flexibiliteit en een goede balans tussen werk en privé. Door als werkgever goed op deze trends in te spelen verhoog je de kans om de beste kandidaten aan te trekken.